| |
Παλαιότερα το «αυτί» του μηχανικού ήταν αρκετό για να διαγνωστεί η
βλάβη ή να καλορυθμιστεί ένα όχημα.
Βέβαια αρκετές φορές ο μηχανικός
προέκυπτε κουφός και η χαρά της καθημερινής τριβής με ένα προβληματικό
όχημα ήταν μονόδρομος για τους οδηγούς.
Στη σημερινή εποχή, χιλιάδες ηλεκτρονικά μηνύματα διατρέχουν τους
δρόμους των καλωδίων μέσα στο όχημα με στόχο να ελέγχουν / προσαρμόζουν
/ ρυθμίζουν συνεχώς τα αυτοκίνητα μας. Το αυτί του μηχανικού, σιγά-σιγά
αντικαθίσταται από τα διαγνωστικά OBDII.
Δοκιμάζουμε για εσάς το κορυφαίο διαγνωστικό για Land Rover TD5 Nanocom.
H βλάβη
Τις περισσότερες φορές ένα λαμπάκι ή στην καλύτερη των περιπτώσεων ένα
μήνυμα στην οθόνη του ταμπλό μας ειδοποιεί για ένα πρόβλημα στο
αυτοκίνητο. Η επίσκεψη στο συνεργείο είναι μονόδρομος, κάτι που δεν
είναι πάντα εφικτό, ειδικά στις περιπτώσεις των τετρακίνητων που μπορεί
να είναι αρκετά μακριά από αυτό.
Τα διαγνωστικά OBD-II κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα με την υποχρέωση χρήσης
του πρωτοκόλλου βλαβών από τους κατασκευαστές στα οχήματα (1996).
Έτσι αυτή τη στιγμή υπάρχει μια πληθώρα διαγνωστικών OBDII στην αγορά
που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στα οχήματα μας, ακόμα και στα Land
Rover.
Ένα από αυτά είναι και το Nanocom; Όχι
ακριβώς!
Το Nanocom δεν είναι ένα απλό διαγνωστικό OBDII, αλλά ένα ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ
εργαλείο που πρέπει να έχουν όλοι οι ιδιοκτήτες TD5 – και όχι μόνο όπως
θα δούμε στη συνέχεια.
Συνδεδεμένο με το Laptop το Nanocom
δείχνει σε πραγματικό χρόνο διάφορα στοιχεία λειτουργίας
Λίγη ιστορία...
- Το 1969 η VolksWagen ήταν η πρώτη εταιρία που παρουσίασε ένα
υποτυπώδες σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου με βασικές δυνατότητες
διάγνωσης βλαβών στο Type 3
- To 1987 το CARB (California Air Resources Board) της πολιτείας
της Καλιφόρνιας, απαιτεί όλα τα οχήματα που πωλούνται μέσα στην περιοχή
της, να έχουν κάποιες δυνατότητες αυτορυθμίσεως και διάγνωσης βλαβών
(το αργότερα γνωστό σαν OBD-I)
- To 1988 το ινστιτούτο SAE (Society of Aytomotive Engineers)
προτείνει ένα συγκεκριμένο υποδοχέα σύνδεσης διαγνωστικών συστημάτων
και ένα σετ εντολών (πρωτόκολλο) επικοινωνίας.
- Το 1994 με την τεχνολογία να τρέχει, το CARB υιοθετεί το επόμενο
πρωτόκολλο επικοινωνίας το γνωστό OBD-II και πλέον όλα τα αυτοκίνητα
που πωλούνται στην Καλιφόρνια πρέπει να έχουν αυτό το πρωτόκολλο.
- Το 1996 όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στις ΗΠΑ πρέπει να
διαθέτουν OBD-II
- To 2001 η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθετεί το EOBD, το οποίο πρέπει
υποχρεωτικά να διαθέτουν όλα τα οχήματα βενζίνης από το 2001. Από το
2003 το παραπάνω σύστημα γίνεται υποχρεωτικό και για τα οχήματα
πετρελαίου.
- Από το 2008 όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στις ΗΠΑ πρέπει να
υποστηρίζουν μια παραλλαγή του CAN Bus. (ISO 15765-4).
- Από το 2010 όλα τα επαγγελματικά οχήματα που πωλούνται στις ΗΠΑ
πρέπει να υποστηρίζουν το HDOBD (Heavy Duty).
Το Nanocom
Μια μικρή ερεύνα αγοράς διαγνωστικών συστημάτων, από τους
ενδιαφερόμενους Λαντροβεράδες, θα δείξει ότι αρκετά συστήματα υπάρχουν
που καλύπτουν τις ανάγκες τους.
Σαφέστατα το οποιοδήποτε σύστημα OBD-II (ακόμα και σε μορφή κιτ με
αμελητέο κόστος των 30 ευρώ) μπορεί να καλύψει τις ανάγκες για διάβασμα
των λαθών που έχει αποθηκεύσει η μονάδα διαχείρισης του αυτοκινήτου και
ο πολυπόθητος καθαρισμός αυτών. Τ
Όμως πέρα από τις υποχρεωτικές διαδικασίες που οφείλουν να έχουν οι
μονάδες διαχείρισης σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση και φυσικά τις ΗΠΑ,
οι κατασκευαστές παρέχουν και πληθώρα ακόμα πληροφοριών και δυνατοτήτων
ελέγχου των κεντρικών τους μονάδων.
Ειδικά για τα Land Rover μια απλή αναζήτηση στο Internet θα επιστρέψει
αρκετές μονάδες.
Μετά από προσεκτική ερεύνα και με βάση τις ανάγκες μας, προτιμήσαμε το
Nanocom για τους εξής λόγους:
- Τιμή: Με κόστος λιγότερο από 250 ευρώ μαζί με τα μεταφορικά είναι
από τα πλέον προσιτά
- Υποστήριξη TD5: To nanocom, έχει ιδιαίτερες λειτουργίες
αποκλειστικά για τη διαχείριση του TD5
- Αυτόνομη λειτουργία: Το nanocom, μπορεί να χρησιμοποιηθεί
αυτόνομα χωρίς την ανάγκη ύπαρξης υπολογιστή, όλες οι λειτουργίες του
μπορούν να γίνουν από το ίδιο το εργαλείο, απλά μπριζάροντάς τo στο
OBD-ΙΙ σύνδεσμο που διαθέτουν τα Defender και Discovery
- Πολυχρηστικότητα: Τo Nanocom, δεν «κλειδώνει» σε ένα όχημα, όπως
τα περισσότερα από τα άλλα εργαλεία που πωλούνται στην αγορά. Αυτό
σημαίνει ότι με το αρχικό κόστος, η μονάδα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε
περισσότερα του ενός οχήματα (φίλων κλπ), για έλεγχο και διάγνωση
βλαβών. Σε άλλες συσκευές ή αυτό δεν είναι δυνατό ή πρέπει κάθε φορά να
πληρώσεις ένα ποσό για να «ξεκλειδωθεί» η συσκευή ώστε να μπορεί να
χρησιμοποιηθεί σε ένα ακόμα όχημα.
- Δυνατότητα φόρτωσης χαρτογράφησης λειτουργίας κινητήρα: Μπορείς
να κατεβάσεις ή να ανεβάσεις χάρτες διαχείρισης καυσίμου. Το TuneUp
γίνεται παιχνιδάκι
- Επιπλέον δυνατότητες Land Rover: Πλήρης διαχείριση για AS10
(Defender Alarm), Wabco ABS (Defender) SLABS ABS-SLS (Discovery II),
Valeo Body Control (Discovery II), ACE (Discovery II)
- Τrip Master: To πολυόργανο ρυθμίζεται και μπορείς να έχεις ένα
πλήρες Trip Master (όπως τα Terratrip) με μηδενισμό μερικού και ολικού
χιλιομετρητή, ενδείξεις ταχύτητας, θερμοκρασίας κινητήρα, φόρτισης κλπ.
- Υποστήριξη και δυνατότητες αναβάθμισης: Το site του Ιταλού
κατασκευαστή www.nanocom.it ,
έχει όλα τα απαραίτητα ενώ προσφέρει και αναβαθμίσεις firmware
- Καταγραφή δεδομένων: Μπορείς να καταγράψεις εν κινήσει, τα
δεδομένα διαχείρισης του οχήματος (ρύθμιση / συγχρονισμός κυλίνδρων,
πιέσεις και θερμοκρασίες turbo, κινητήρα, ταχύτητας, θερμοκρασίες
κινητήρα / περιβάλλοντος και πολλά άλλα. Στη συνέχεια μπορείς να τα
κατεβάσεις στον υπολογιστή σου και να τα μελετήσεις ή και να τα
στείλεις για έλεγχο / διάγνωση.
- Ανθεκτική κατασκευή: Όλη η μονάδα περικλείεται σε ένα μικρό
μεταλλικό κουτί, με μια φωτιζόμενη οθόνη 2 γραμμών και μικροπλήκτρα.
Μπορείς να την τοποθετήσεις στο ταμπλό του αυτοκινήτου ή να την
μεταφέρεις εύκολα όπου την χρειάζεσαι.
- Επικοινωνία μέσω του πρωτοκόλλου Land Rover: Αντίθετα με τα κοινά
OBDII εργαλεία, το Nanocom δεν επικοινωνεί με τη μονάδα διαχείρισης
μέσω του καθιερωμένου OBDII πρωτοκόλλου, αλλά μέσω του ιδιαίτερου
πρωτοκόλλου της Land Rover. Αυτό ανοίγει νέους ορίζοντες και δίνει τη
δυνατότητες στο Nanocom, όμοιες με αυτές των διαγνωστικών της Land
Rover.
- Open Source: To Nanocom είναι open source. Δηλαδή, για όσους
ασχολούνται με τον προγραμματισμό, το software διαχείρισης του, είναι
ανοικτό και μπορείς να καταβάσεις τον κώδικα από το site της εταιρίας.
Εφόσον έχεις τις κατάλληλες γνώσεις, μπορείς να το προσαρμόσεις στις
ανάγκες σου.
Το Nanocom
1
έως 4: Πλήκτρα λειτουργιών (ανάλογα με το μενού)
5: Κόκκινη / πράσινη φωτεινή δίοδος
(LED)
6: Οθόνη δύο γραμμών
7: Θύρα USB
8: Βοηθητική τροφοδοσία (για τη
λειτουργία της μονάδας σε περίπτωση που δεν είναι συνδεδεμένη με τη
θύρα OBDII
9: OBD θύρα
10: Θύρα επέκτασης (χρήση με το
TripMaster)
11: Καλώδιο σύνδεσης OBD
Το κουτί
5 ημέρες μετά την παραγγελία μας στην Aylmer Motors
(http://www.aylmermotors.com/ ), παραλάβαμε ένα μικρό, καλαίσθητο κουτί
που περιείχε τη μονάδα, το καλώδιο σύνδεσης OBD-II, ένα CD με το
software διαχείρισης (για Windows) και σύντομες οδηγίες.
Για τη σύνδεση με τον υπολογιστή θα χρειαστείτε και ένα κοινό καλώδιο
usb (δεν παρέχεται)
Το μεταλλικό κουτί που περικλείει τη μονάδα, δεν αφήνει αμφιβολίες για
τη στιβαρότητα της. Όπως και να το κάνουμε μιλάμε για Land Rover!
Με την παραλαβή της συσκευής, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει
κανείς, είναι η εγγραφή του στο online σύστημα της εταιρίας. Στη
συνέχεια παραλαμβάνεις μέσω email, κωδικούς για την ενεργοποίηση της
συσκευής. Οι κωδικοί αυτοί μπορούν να περάσουν είτε απευθείας στη
συσκευή μέσω των πλήκτρων που διαθέτει ή ακόμα ευκολότερα μέσα από το
software διαχείρισης.
Η σύνδεση στο Defender γίνεται στη
θύρα που είναι κάτω από το box δεξιά στον οδηγό.
Στα Discovery η θύρα βρίσκεται κοντά στο δεξί πόδι του οδηγού στην
κεντρική κονσόλα.
Η σύνδεση
Η σύνδεση του καλωδίου OBD-II είναι πανεύκολη και αυτόματα η συσκευή
ενεργοποιείται. Αμέσως μετά το λογότυπο του κατασκευαστή και το welcome
message, βρίσκεσαι στα μενού τα οποία είναι:
TD5 Engine
Read Faults
Clear Faults
Read Fueling
Record Fueling
Read Switch
Record Switch
Read Setting
Write Setting
Test Outputs
Security Code
Security Starus
ECU Map file
AS10 Alarm (Defender)
Read Events
Clear Events
Read Setting (Expert)
Write Setting (Expret)
Set Country
Inputs
Record Inputs
Outputs
PLIP Learn
RF Test
Clear Factory Mode
Set Default
Set Immobilized
WABCO ABS (Defender)
Read Faults
Clear Faults
Inputs
Record Inputs
Outputs
Front left test
Front right test
Rear left test
Rear right test
ABS Power Bleed
ABS Modul Bleed
SLABS ABS-SLS (Discovery II)
Read Faults
Clear Faults
Read setting
Write setting
SLS Inputs
Record SLS Inputs
ABS Inputs
Record ABS Inputs
ABS-SLS Switch
Record ABS-SLS Inputs
Outputs
ABS Power Bleed
ABS Module Bleed
Front left test
Front right test
Rear left test
Rear right test
Raise left
Lower left
Raise Right
Lower Right
Store Heights
Valeo Body Control (Discovery II)
Read Inputs
Record Inputs
Read Setting (Expert)
Write Setting (Expert)
Body outputs
Security Outputs
Key program Complete bar code
Key program 6 digit inner code
Reset new ECU Flag
RF Test
Sync key
Read – Set EKA
Sync Odometer
ACE (Discovery II)
Read Faults
Clear Faults
Read Inputs
Record Inputs
Output
Calibrate Accelerometer 1
Calibrate Accelerometer 2
Set Calibrated
Set tested
Oil Bleeding
File Manager
File list
Delete file
Delete all
Rename file
Free memory
Nanocom Setup
Nanocom ID
Unlock codes
Startup setting
OBD Port Test
Trip Adjust
Trip input test
USB Info
Hot warning threshold
Trip Master
Η χρήση
Έχοντας το Nanocom στα χέρια μας για τουλάχιστον 1 χρόνο τώρα και
χρησιμοποιώντας το τόσο στο Defender μας, όσο και σε Discovery φίλων
(TD5 και V8) μπορούμε να πούμε ότι είναι μια από τις καλύτερες αγορές
εργαλείων (γιατί σαν εργαλείο μπορείς να το χαρακτηρίσεις) που έχουμε
κάνει ποτέ.
Από το να έχεις συνδεδεμένο τη μονάδα διαχείρισης του οχήματος και να
βλέπεις σε πραγματικό χρόνο τη λειτουργία και τα δεδομένα του κινητήρα,
μέχρι να διαγνώσεις βλάβες άμεσα και οικονομικά. Στα χέρια μας έχει
περάσει ατελείωτες ώρες, έχει δεχτεί καταπονήσεις και πάντα ήταν εκεί
να δώσει λύση. Ιδιαίτερα στα discovery φίλων.
Παράδειγμα βλάβης που θα μπορούσε να αποδεικτή «ακριβή» αν θα πήγαινε
το Disco σε συνεργείο. Ας δούμε πιο αναλυτικά.
Εν ώρα ταξιδιού το Discovery άρχισε να τραβά καλύτερα –σε σχετικά
χαμηλές στροφές- και στη συνέχεια να «κόβει» ψηλότερα.
Μια σύνδεση με το nanocom οδήγησε στο συμπέρασμα για βλαμμένο αισθητήρα
ελέγχου πίεσης turbo. To αποτέλεσμα ήταν ότι η waste gate δεν άνοιγε,
το turbo ανέβαζε χωρίς περιορισμό (γιαυτό και το καλό τράβηγμα από
χαμηλά) και στη συνέχεια η μονάδα ελέγχου, έκανε διάγνωση για υψηλή
πίεση και γύριζε σε safe mode.
Το ανταλλακτικό παραγγέλθηκε έγινε η αλλαγή και όλα καλά χωρίς καν να
μπει το αυτοκίνητο στο συνεργείο!
Ακόμα πιο χρήσιμο για όσους αρέσκονται στα «σηκώματα» των disco. Με το
σύστημα της πίσω αεροανάρτησης και το nanocom όλα γίνονται παιχνιδάκι.
Συνδέεις το Nanocom, σηκώνεις το όχημα και αποθηκεύεις τις νέες τιμές
ισορροπίας.
Μέσα από τα μενού του, μπορείς να δεις όλες τις βλάβες των συστημάτων
των Land Rover και να οδηγηθείς στη διάγνωση. ( Κωδικοί βλαβών Land Rover
)
Άλλο; Μια από τις πιο γνωστές και εύκολες μεθόδους βελτίωσης του TD5
είναι η αντικατάσταση των κωδικών των injector πετρελαίου. Ο κάθε
injector έχει ένα κωδικό που αντιστοιχεί σε ένα πίνακα παροχής. Αυτοί
οι κωδικοί περνιούνται κατά την παραγωγή του οχήματος, μέσα στη μονάδα
ελέγχου διαχείρισης του κινητήρα.
Με το Nanocom μπορείς να αλλάξεις αυτούς τους κωδικούς και –χοντρικά-
να κοροϊδέψεις την μονάδα, η οποία νομίζοντας ότι έχει injectors με
μικρότερη παροχή του κρατά περισσότερο ανοικτούς με αποτέλεσμα την
καλύτερη απόδοση.
Εκεί όμως που δίνει ρέστα το nanocom είναι η δυνατότητα να κατεβάσεις
και ακόμα σημαντικότερο να ανεβάσεις ένα χάρτη διαχείρισης καυσίμου.
Ήδη από το 2003 όλα τα μοντέλα TD5 έχουν μονάδα διαχείρισης που
επιδέχεται αλλαγή χαρτογράφησης. Έτσι με ένα αξιόπιστο τρόπο –σε
αντίθεση με τα αναξιόπιστα πρόσθετα εξωτερικά κουτιά βελτίωσης – μπορεί
κάποιος που γνωρίζει να επέμβει στο χάρτη και να βελτιώσει την απόδοση.
Ακόμα και αν δεν έχει τις κατάλληλες γνώσεις ο ιδιοκτήτης (που είναι η
συνηθέστερη περίπτωση) μπορεί να παραγγείλει το χάρτη από βελτιωτή στην
Αγγλία.
Ξεκινά με καταγραφή των δεδομένων κατά τη διάρκεια που χρησιμοποιεί το
αυτοκίνητο. Στέλνει αυτά τα δεδομένα στο βελτιωτή και περιγράφει τις
ανάγκες του.
Ο χάρτης ετοιμάζεται, έρχεται με email και στη συνέχεια σε 10 λεπτά να
τον έχεις ανεβάσει στη μονάδα διαχείρισης. Ακολουθεί και νέα καταγραφή
και τα αποτελέσματα στέλνονται πίσω στον βελτιωτή με παρατηρήσεις.
Οποιαδήποτε στιγμή θελήσει ο ιδιοκτήτης, ο αρχικός εργοστασιακός
χάρτης, επιστρέφει στην μονάδα διαχείρισης.
Πραγματικά μπορείς να πάρεις τη
λειτουργία του κινητήρα στα χέρια σου!
H οθόνη του οργάνου
Χρησιμοποιώντας το Nanocom σαν όργανο
Έχοντας το Nanocom μόνιμα συνδεδεμένο, μπορείς κατά τη διάρκεια του
ταξιδιού σου να το χρησιμοποιείς σαν όργανο ακριβείας. Σε αυτή τη θέση
λειτουργίας, το Nanocom ανανεώνει τα δεδομένα στην οθόνη του τέσσερις
φορές το δευτερόλεπτο. Με το κλείσιμο του διακόπτη του κινητήρα το
Nanocom θα μπει σε κατάσταση αναστολής λειτουργίας λίγα δευτερόλεπτα
αργότερα για να εξοικονομεί ενέργεια.
Στην οθόνη του βλέπουμε τα παρακάτω:
Rpm=Στροφές κινητήρα ανά λεπτό
(διάβασμα από τον αισθητήρα στροφάλου)
Tp=Πίεση turbo σε bar
Ct=Πραγματική θερμοκρασία που
δείχνει ο αισθητήρας στον κινητήρα
Bt=Volt μπαταρίας
Ένα από τα μενού
Συμπέρασμα
Το Nanocom είναι μια διαγνωστική μονάδα ικανή να επικοινωνήσει με τη
μονάδα διαχείρισης σε όλα τα Defender και Discovery ΙΙ που έχουν τον
κινητήρα TD5. Αλλά ακόμα και στα Discovery II που έχουν τον κινητήρα
βενζίνης, το Nanocom θα φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο, μια και μπορεί να
διαχειριστεί το σύστημα ABS – SLS, το σύστημα ACE και κυρίως το Valeο
Body Control.
Είναι απλό στη χρήση, αξιόπιστο και κυρίως ένα φθηνό εργαλείο που
μπορεί να αποτελέσει το πασπαρτού σε μια δύσκολη κατάσταση. Ένα
εργαλείο που πρέπει να υπάρχει μέσα σε κάθε TD5!
Κείμενο – Φωτογραφίες: [Σπύρος Κατσιμαλής]
Σχετικά downloads – Links
Συζήτηση στο forum
Manual
aylmermotors.com
To site του κατασκευαστή –
Nanocom.it
Η οθόνη ένδειξης λειτουργίας αισθητήρων
More articles
|
|
| |
|