| |
Η καινοτομία της Fiat καλείται να δώσει λύση σε ένα από τα
μειονεκτήματα των βενζινοκινητήρων όπου το 10% της παραγόμενης
ενέργειας σπαταλάται στην άντληση της απαιτούμενης ποσότητας του αέρα
από τη χαμηλής πίεσης εισαγωγή, στην ατμοσφαιρική πίεση της εξαγωγής.
Η μάζα του αέρα που εισέρχεται στους κυλίνδρους ελέγχεται μέσω μιας
«πεταλούδας» ενώ το άνοιγμα των βαλβίδων εισαγωγής είναι σταθερό.
Με το σύστημα Multiair γίνεται δυνατός ο έλεγχος του ανοίγματος των
βαλβίδων ώστε να εξασφαλίζεται ο απόλυτος έλεγχος της μάζας του αέρα
εισαγωγής ανεξάρτητα για κάθε ένα κύλινδρο, αλλά και σε κάθε φάση
λειτουργίας του κινητήρα.
Πώς λειτουργεί
Το σύστημα επενεργεί στις βαλβίδες εισαγωγής με τη βοήθεια εμβόλων που
κινούνται από μηχανικά έκκεντρα και είναι συνδεδεμένα με τις βαλβίδες
μέσω υδραυλικών θαλάμων, οι οποίοι ελέγχονται από σωληνοειδείς
βαλβίδες.
Όταν αυτές είναι κλειστές, οι βαλβίδες εισαγωγής ανοίγουν με βάση τις
εντολές του εκκεντροφόρου.
Όταν ανοίγουν οι σωληνοειδείς βαλβίδες, οι βαλβίδες εισαγωγής στους
κυλίνδρους δεν ακολουθούν πλέον τις κινήσεις των εκκέντρων και κλείνουν
με διαφορετικό «πρόγραμμα», ανάλογα με τις απαιτήσεις της οδήγησης.
Για μέγιστη ισχύ οι σωληνοειδείς βαλβίδες είναι πάντα κλειστές κι οι
βαλβίδες εισαγωγής ακολουθούν πλήρως το «πρόγραμμα» του εκκεντροφόρου,
το οποίο είναι ειδικά σχεδιασμένο έτσι ώστε να μεγιστοποιεί την ισχύ
στις υψηλές στροφές του κινητήρα όπου έχουμε μεγάλη χρονική διάρκεια
ανοίγματος των βαλβίδων.
Για ροπή στις χαμηλές στροφές, οι σωληνοειδείς βαλβίδες ανοίγουν σε
τέτοια χρονική στιγμή που να επιτρέπουν το πρόωρο κλείσιμο των βαλβίδων
εισαγωγής.
Αυτό εξαλείφει την ανεπιθύμητη ανάστροφη ροή του αέρα μέσα στην
πολλαπλή εισαγωγής και μεγιστοποιεί τη μάζα του αέρος που «παγιδεύεται»
μέσα στους κυλίνδρους.
Στη λειτουργία με μερικό φορτίο του κινητήρα οι σωληνοειδείς βαλβίδες
ανοίγουν νωρίτερα, προκαλώντας μερικό άνοιγμα των βαλβίδων εισαγωγής
και ελέγχοντας τη μάζα του «παγιδευμένου» στους κυλίνδρους αέρα ανάλογα
με την επιθυμητή ροπή.
Κατά το κλείσιμο των σωληνοειδών βαλβίδων μόλις ξεκινήσει η επενέργεια
των εκκέντρων στις βαλβίδες εισαγωγής, η ροή του αέρα επιταχύνεται και
έχει σαν αποτέλεσμα τον υψηλότερο στροβιλισμό μέσα στον κύλινδρο.
Οι τελευταίοι δύο τρόποι ενεργοποίησης μπορούν να συνδυαστούν μέσα στην
ίδια φάση της εισαγωγής, δημιουργώντας ένα τρόπο λειτουργίας που
λέγεται «πολλαπλού ανοίγματος» και βελτιώνει το εύρος του στροβιλισμού
και της καύσης σε πολύ χαμηλά φορτία.
Τα πλεονεκτήματα της Τεχνολογίας
Multiair
Συνοπτικά έχουμε:
• Αύξηση μέχρι και 10% της μέγιστης ισχύος
• H ροπή στις χαμηλές στροφές βελτιώνεται μέχρι και
15%
• Μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2 έως και
10% τόσο σε ατμοσφαιρικούς όσο και σε κινητήρες turbo
• Μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2 ως και
25% με τη χρησιμοποίηση κινητήρων turbo μικρότερου κυβισμού αντί για
συμβατικούς ατμοσφαιρικούς κινητήρες με τα ίδια επίπεδα επιδόσεων
• Μείωση των εκπομπών των υπόλοιπων ρύπων εκτός του
CO2 ως και 40% για τα HC/CO και 60% για τα NOx
• Καλύτερη απόκριση λόγω της σταθερής πίεσης του αέρα
και του καλύτερου έλεγχου της μάζας του ανεξάρτητα για κάθε ένα
κύλινδρο, αλλά και σε κάθε φάση λειτουργίας του κινητήρα
Πού θα εφαρμοστεί η τεχνολογία Multiair
Η τεχνολογία του ηλεκτρονικού ελέγχου των βαλβίδων Multiair μπορεί να
εφαρμοστεί σε όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, ανεξάρτητα από το
τι καύσιμο καίνε.
Η πρώτη παγκόσμια εφαρμογή της τεχνολογίας Multiair θα είναι στους
ατμοσφαιρικούς και υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες Fire 1400 κ.εκ. 16V.
Η δεύτερη εφαρμογή είναι ένας νέος μικρός δικύλινδρος βενζινοκινητήρας
900 κ.εκ., επίσης σε ατμοσφαιρική και υπερτροφοδοτούμενη έκδοση, όπου η
σχεδίαση της κυλινδροκεφαλής έχει βελτιστοποιηθεί ειδικά για την
ενσωμάτωση του συστήματος Multiair.
Μία ειδική έκδοση υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα θα είναι διπλού καυσίμου
(βενζίνης-φυσικού αερίου).
Στους diesel, το σύστημα μπορεί να βελτιώσει την ανακύκλωση καυσαερίων
για τη μείωση των NOx μέχρι και κατά 60% επιτρέποντας τον καλύτερο
έλεγχο των βαλβίδων κατά τη διάρκεια της εκκίνησης με ψυχρό κινητήρα
και της προθέρμανσης, με αποτέλεσμα μία μείωση των εκπομπών ρύπων έως
και 40% για τους HC και το CO.
Κείμενο: [Βασίλης
Παπαδόπουλος]
More articles
|
|
| |
|