Τα διάφορα στάδια μείωσης των στροφών του κινητήρα έως να γίνουν στροφές της ρόδας, δεν μπορούν να είναι ενδεικτικό της πραγματικής "δύναμης" του κινητήρα να κινήσει το αυτοκίνητο. Ούτε θεωρητικά, ούτε πρακτικά (το πώς το αντιλαμβάνεται ο οδηγός ας πούμε). Κι αυτό γιατί επεμβαίνουν αφού έχει παραχθεί η "δύναμη", η ροπή στρέψης στην προκειμένη, εφόσον μιλάμε για κινητήρες εσωτερικής καύσης που κινούν ρόδες. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι επεμβαίνοντας στις σχέσεις υποπολλαπλασιασμού των στροφών, μπορεί να κερδίζουμε κάτι, χάνουμε όμως κάτι άλλο, πράγμα που λίγο-πολύ συμβαίνει με όλες τις παραμέτρους σχεδίασης ενός αυτοκινήτου (αναρτήσεις: σκληρές για κράτημα και πόνους στη μέση – μαλακές για τη μέση και "έβγα" στην πρώτη δύσκολη στροφή, λάστιχα: σλικ για κράτημα σε καλή άσφαλτο και καμιά ελπίδα στο χώμα – με τακούνια για τις λάσπες και οδήγηση αλά τρακτέρ στην άσφαλτο κ.ο.κ.)
Έτσι, άμα τα πάρουμε με τη σειρά θα δούμε πως αν βάλουμε πιο κοντές σχέσεις στο κιβώτιο για να έχουμε λίγο περισσότερο "άρπαγμα" θα χάσουμε τελική ταχύτητα, καθότι μπορούμε μεν να κάνουμε πολλά, δεν μπορούμε όμως να έχουμε και την πίτα ολόκληρη αλλά και τον σκύλο χορτάτο: δεν μπορούμε να έχουμε πχ κοντές τις 2-3 πρώτες και μακριές τις υπόλοιπες γιατί τότε θα έχουμε μεγάλο κενό στην διάρθρωση των σχέσεων που μεταφράζεται σε κακή αίσθηση και "συνέχεια" οδήγησης (φανταστείτε να πρέπει να φρενάρετε με τον κινητήρα κατεβάζοντας από 4η σε 3η και να μπρουμυτιάσει το αυτοκίνητο γιατί η 3η είναι πιο κοντή από ότι έπρεπε). Πέραν αυτού, θα έχουμε και σχετικά μεγαλύτερη κατανάλωση καθώς ο οδηγός θα δυσκολεύεται να διατηρήσει σχετικά υψηλές ταχύτητες με σχετικά χαμηλές στροφές, συν το ότι μπορεί να "αγριέψει" και να το πατάει και λίγο παραπάνω. Δεν μπορούμε επίσης να μεταβάλλουμε τραγικά και την τελική σχέση υποπολλαπλασιασμού των διαφορικών, καθώς εκεί είναι που θα χάσουμε, είτε σε τελική αν την αυξήσουμε, είτε σε επιτάχυνση αν την μειώσουμε.
Όλα λοιπόν ξεκινούν από την σωστή σχεδίαση του κινητήρα για την εκάστοτε εφαρμογή, καθώς δεν μπορεί ένας κατασκευαστής να σουλουπώσει έναν κινητήρα με χαμηλή ροπή και πιθανόν σε υψηλές στροφές, βάζοντας του κοντές σχέσεις ώστε να έχει τράβηγμα από χαμηλά και να δίνει έτσι ένα αυτοκίνητο 2.000cc που αποδίδει 150Hp με τελική ταχύτητα 140Km/h ας πούμε. Αυτή είναι η τακτική που ακολουθείται στα μεγάλα και ειδικής χρήσεως αυτοκίνητα, όπως ας πούμε στα φορτηγά αυτοκίνητα, που έχουν να κινήσουν φορτία δεκάδων τόνων, πέραν του ιδίου βάρους τους. Έχετε δει καμιά νταλίκα να πάει φυτίλι στην εθνική; Έχετε δει κανέναν φορτωτή (μπουλντόζα εκ του Bulldozer) να κάνει κόντρες στα φανάρια; Και, για να δείξουμε και το αντίθετο, έχετε δει καμιά Ferrari να τραβάει τρέιλερ με βάρος 15 τόνους; Για να γελάσουμε, μπορεί ο κινητήρας της Ferrari και αυτός του φορτηγού να αποδίδουν την ίδια ισχύ, ας πούμε 350Hp. Αν υποθέσουμε ότι είναι εύκολο να κάνουμε τράμπα, να αλλάξουμε τους δύο κινητήρες, υπάρχει κανείς που να πει ότι η Ferrari και το φορτηγό θα συνεχίσουν να δουλεύουν όπως πριν, με τα ίδια χαρακτηριστικά λειτουργίας;
Και μιας και είμαστε 4χ4άδες και καλούμαστε να επιλέξουμε μεταξύ βενζίνης και πετρελαίου, οφείλουμε να αναλογιστούμε τι μας ενδιαφέρει σε έναν κινητήρα:
- Να αποδίδει 197 ίππους (HP) στις 5500 στροφές και 30 Kgm ροπή στις 3000 στροφές (KIA Sorento 3.5V6 Βενζινοκίνητο),
- 141 ίππους (HP) στις 5500 στροφές και 19.8 Kgm ροπή στις 2500 στροφές (KIA Sorento 2.4 4cyl 16V Βενζινοκίνητο),
- 165 ίππους (BHP) στις 6000 στροφές και 23.5 Kgm ροπή στις 4000 στροφές (Nissan X-Trail 2.5 4cyl 16V Βενζινοκίνητο),
- ή μήπως 140 ίππους (HP) στις 3800 στροφές και 32 Kgm ροπή στις 2000 στροφές (KIA Sorento 2.5 4cyl 16V Common Rail Direct Injection Diesel);
- και 136 ίππους (BHP) στις 4000 στροφές και 32 Kgm ροπή στις 2000 στροφές (Nissan X-Trail 2.2d 4cyl 16V Common Rail Direct Injection Diesel);
Τα παραδείγματα είναι τυχαία, για όλα τα αυτοκίνητα το ίδιο πράγμα συμβαίνει. Εν ολίγοις, τι μας ενδιαφέρει; Να πάει σωρό στην εθνική, να διακοσαρίζει με άνεση; Ή μήπως να μη σβήνει όταν πάμε σε ζόρικη ανηφόρα με τα κοντά και 2 χλμ/ώρα γιατί έχει και κοτρώνες και δεν θέλουμε να σπάσουμε τίποτα, αφήνω δε ότι μπορεί να μας περιμένει και κανά τραπέζι γεμάτο μπριζόλες, οπότε θα είναι αμαρτία να μη φτάσουμε ποτέ γιατί το βενζινοκίνητό μας μπούκωνε στην ανηφόρα και αναγκαστήκαμε να πάρουμε αρκετά παραπάνω φόρα (να κάνουμε ντου δλδ) και ως εκ τούτου να κοπανήσουμε σε φυτευτή πέτρα και να πάρουμε στα χέρια το διαφορικό;