από TakisK » 24 Ιουν 2008, 23:44
Καλησπέρα.
Η θέση L σε όλα ανεξαιρέτως τα αυτόματα κιβώτια κρατάει την μικρότερη (πρώτη) σχέση, όσο και να ανέβουν οι στροφές της μηχανής. Κατά πάσα πιθανότητα αυτό γίνεται και στα cvt που διαθέτουν την συγκεκριμένη επιλογή προφανώς για δύσκολες συνθήκες. Να θυμίσουμε ότι το L προέρχεται από το LOW και δεν έχει σχέση με με κοντές.
Η πρώτη στο χειροκίνητο βιτάρα είναι όντως 1/4,550 και αυτή του αυτόματου 1/2,826 Μπορεί οι δύο αναλογίες να έχουν διαφορά από μόνες τους που προσεγγίζει το 50% αλλά αυτό είναι μόνο η μισή αλήθεια. Οι σχέσεις του κιβωτίου δεν λένε πολλά χωρίς την σχέση του διαφορικού με την οποία συνδυάζονται και είναι πάντα σταθερή. Στην περίπτωση του βιτάρα αυτή είναι 1/4,100 για το χειροκίνητο και 1/5,125 για το αυτόματο. Απέχουν και αυτές. Όμως η συνολική σχέση μετάδοσης στις δύο περιπτώσεις είναι αυτή που προκύπτει από το γινόμενο: Για το χειροκίνητο 1/4,550Χ4,100 και για το αυτόματο 1/2,826Χ5,125
Δηλαδή 1/18,655 για το ένα και 1/14,483 για το άλλο.
Η διαφορά από ΄κεί που νομίζεις ότι είναι περίπου 50% είναι μόνο 25% (η μία δίνει 7,3 χιλιόμετρα ανά ώρα στις 1000 στροφές και η άλλη (του αυτόματου) 9,38.
Σε τόσο χαμηλές ταχύτητες η διαφορά είναι πρακτικώς αμελητέα.
Και εδώ μπαίνει η συνεισφορά του μετατροπέα ρποπής:
Υποθέτουμε ότι οδηγούμε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο και έχουμε να περάσουμε -από στάση- μιά δύσκολη ανηφοριά ή να τραβήξουμε ένα τρέιλερ στην παραλία. Κάνουμε τα αυτονόητα. Εφ΄ όσον δεν διαθέτουμε κοντές, πατάμε γκαζάκι και πατινάροντας τον συμπλέκτη δίνουμε μπόλικες στροφές στην μηχανή με λίγες σην ρόδα (ροπή) και το αυτοκίνητο ξεκινάει σιγά σιγά.
Με το αυτόματο τα πράγματα είναι αλλιώς. Την ολίσθηση αυτή του συμπλέκτη (που ηθελημένα προκαλούμε με σοβαρή μείωση της ωφέλιμης ζωής του) εκ κατασκευής την επιτυγχάνει ο μεταροπέας ροπής. Δεν τρίβεται κανένας δίσκος με κανένα πλατό, απλώς το πολύ πολύ να ανέβει λίγο η θερμοκρασία του λαδιού του μετατροπέα. Έχουμε την επιπλέον ροπή την στιγμή που την θέλουμε, στο ξεκίνημα. (Το λέει και το όνομά του άλλωστε)
Ο μετροπέας ροπής είναι κατά κάποιον τρόπο μία συμπαγής αντλία μέσα στην οποία υπάρχει λάδι (ασυμπίεστο υγρό). Το μισό μέρος της αντλίας αυτής παίρνει κίνηση απ΄ ευθείας από την μηχανή, εξαναγκάζει το λάδι μέσα της να κινηθεί φυγοκεντρικά και αυτό με την σειρά του κινεί το δεύτερο μισό της αντλίας που είναι σταθερά συνδεδεμένο με την είσοδο του κιβωτίου ταχυτήτων. Με αυτό τον τρόπο μεταδίδεται η κίνηση με υδραυλική και όχι μηχανική σύζευξη. Μοναδικό πρόβλημα η συνεχής σκληρή καταπόνηση που ανεβάζει την θερμοκρασία στο λάδι. Απλά σταματάς και περιμένεις λίγο να κρυώσει.
Έχω παρατηρήσει και εγώ πώς όλα σχεδόν τα αυτόματα έχουν μιά ιδέα μακρύτερες σχέσεις συνολικά από τα χειροκίνητα μοντέλλα. Όμως ένας από τους βασικούς λόγους πρέπει να είναι αυτό το χαρακτηριστικό λειτουργίας τους και ο αβίαστος και προοδευτικός τρόπος που περνάνε την ροπή στην ρόδα.