Χμμμ.... ωραίο θέμα
(άργησα λίγο να το δω).
Έχω μια απορία:
Σε 4κίνητα που μπορούν να κινούνται μόνιμα με 4κίνηση, και στην άσφαλτο, υπάρχουν 4 επιλογές για το κεντρικό διαφορικό (αν δε ξεχνάω κάποια):
1. Ελεύθερο εντελώς διαφορικό (πχ. Niva, παλαιά Land Rover)
2. Διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης - LSD (έτσι είναι το νέο GV??)
3. Διαφορικό τύπου Torsen (Land Cruiser, Forester??)
4. VCU - viscοus coupling unit (έτσι είναι το Pinin και φαντάζομαι όλα της Mitsubishi με μόνιμη 4κίνηση ή Super Select)
Όσον αφορά το 1 τα πράγματα είναι απλά, αν δεν μπλοκάρεις το κεντρικό διαφορικό τότε στην περίπτωση που ο ένας άξονας αρχίσει να σπινάρει, όλη η ισχύς πάει εκεί και το αμάξι δεν πάει πουθενά
Η ερώτηση μου αφορά τα 2,3 και 4. Ποιές οι διαφορές αυτών των συστημάτων στην πράξη?
Και τα 3 στοχεύουν να κάνουν μεταφορά της ροπής μεταξύ των 2 αξόνων, αλλά η αρχή λειτουργίας τους είναι αρκετά διαφορετική.
Το LSD και το Torsen αποτελούνται μόνο από γρανάζια διατεταγμένα με τρόπο ώστε να μεταφέρεται περισσότερη ροπή στον άξονα που έχει καλύτερη πρόσφυση. Μάλιστα αναφέρθηκε ότι τα Torsen (τα οποία είναι μάλλον πιο αποτελεσματικά απ' τα LSD) μπορούν να επιτύχουν μέχρι και αναλογία ροπής 5:1.
Αυτό όμως όπως είπε ο tetrakinisimag σημαίνει ότι εαν ο ένας άξονας έχει μηδενική πρόσφυση, τότε η ροπή του είναι μηδενική και ο άλλος άξονας παίρνει 5 φορές το 0 δηλ. πάλι μηδέν (και το αμάξι δεν πάει πουθενά).
Το VCU αντίθετα είναι speed sensitive αντί για torgue sensitive που είναι τα άλλα δύο. Συγκεκριμένα λειτουργεί με ένα υγρό μεγάλου ιξώδους το οποίο χτυπιέται όταν υπάρχει διαφορά ταχύτητας στην περιστροφή του μπροστά και του πίσω άξονα, θερμαίνεται και πήζει, με αποτέλεσμα να μπλοκάρει τους δύο άξονες και να τους αναγκάζει να περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Επομένως και μηδενική ροπή να έχει ο ένας άξονας δεν υπάρχει πρόβλημα, το σύστημα θα "καταλάβει" διαφορά ταχύτητας περιστροφής και θα αναγκάσει και τον άλλο άξονα να κινηθεί και το αμάξι θα ξεκολλήσει.
Είναι πράγματι έτσι τα πράγματα ή κάνω κάποιο λογικό άλμα? Γνωρίζει κανείς να μας πει πως είναι τα πράγματα στην πράξη? (γιατί καλή η θεωρία αλλά το θέμα είναι τι γίνεται στο βουνό)
PS. Για να μη φανεί ότι μεροληπτώ υπερ του VCU να σημειώσω ότι έχει άλλα μειονεκτήματα, πχ. χρονική υστέρηση στη λειτουργία του.