Αναδημοσίευση απ' το www.skartaekato.gr
( link: http://www.skartaekato.gr/modules.php?n ... opic&t=789 )
Τα 4κίνητα με το βάρος δεν έχουν πολύ καλή σχέση. Οι απαιτήσεις αντοχής και ανθεκτικότητας ενός off road οχήματος είναι πολύ αυξημένες σε σχέση μ' ένα συμβατικό όχημα, γεγονός που οδηγεί σε ιδιαίτερα αυξημένα βάρη.
Στα συμβατικά αυτοκίνητα αυτό που καθορίζει τα μεγέθη των δομικών στοιχείων του πλαισίου είναι κατά κύριο λόγο η δοκιμή σε σύγκρουση (crash test).
Στα 4κίνητα όμως και ιδιαίτερα σε αυτά που είναι σχεδιασμένα για ν' αντέχουν σε σκληρή χρήση, το πλαίσιο θα πρέπει να είναι πολύ πιο ανθεκτικό, πιο ογκώδες και κατ' επέκταση πιο βαρύ.
Τα μηχανικά μέρη (αναρτήσεις, διαφορικά, κιβώτιο, άξονες) επίσης. Μεγάλο βάρος σημαίνει απαίτηση για μεγάλο κινητήρα και μεγάλος κινητήρας σημαίνει ακόμα μεγαλύτερο βάρος. Έτσι στα off road οχήματα φθάνουμε εύκολα στους 2 τόνους για ένα όχημα μήκους 4,6μ. Τη στιγμή που ένα Audi A4 με το ίδιο μήκος ζυγίζει μόλις 1300kg!!
Τα αρνητικά του μεγάλου βάρους πολλά. Μειωμένες επιδώσεις, μεγάλη κατανάλωση, αυξημένους ρύπους, κακή δυναμική συμπεριφορά (φρενάρισμα, ρεμπριζ, κράτημα στις στροφές).
Το όφελος ένα αλλά πολύ μεγάλο. Αντοχή και στιβαρότητα σε off road χρήση. Αυτό που είναι δηλαδή το ζητούμενο για όσους χρησιμοποιούν ένα 4x4 για το λόγο που έχει δημιουργηθεί.
Και μεταξύ των 4κίνητων όμως οι διαφορές σε βάρος είναι πολύ μεγάλες, με τα SUV να είναι σαφώς ελαφρύτερα από τα καλά off road οχήματα.
Αυτό είναι ενδεικτικό του διαφορετικού προσανατολισμού, αλλά και της διαφορετικής ανθεκτικότητας σε σκληρή χρήση.
Έτσι για παράδειγμα ένα Honda CRV μήκους 4,635 μέτρα ζυγίζει μόλις 1505kg τη στιγμή που ένα Mercedes G320 με μήκος 4,527 ζυγίζει 2200kg!!! Το πιο είναι πιο καλό και ανθεκτικό για off road χρήση δε χωράει καμία συζήτηση και αντικατοπτρίζεται πλήρως στο βάρος του οχήματος.
Με σκοπό λοιπόν την εξαγωγή παρόμοιων συμπερασμάτων για το πoιο 4κίνητο όχημα είναι βαρύ, πoιο είναι ελαφρύ και πoιο είναι στον μέσο όρο, συμπέρασμα που μπορεί να επεκταθεί στο πoιο 4κίνητο είναι στιβαρό και ανθεκτικό σε off road χρήση και πoιο λιγότερο ανθεκτικό, συγκεντρώθηκε μία λίστα με τα 4κίνητα της αγοράς.
Στη λίστα αυτή καταγράφηκαν διαστάσεις και βάρη του κάθε οχήματος έτσι όπως βρίσκονται σε καταλόγους τεχνικών χαρακτηριστικών σε περιοδικά αυτοκινήτου.
Ακολούθως έγινε επεξεργασία των δεδομένων αυτών προς εξαγωγή συμπερασμάτων για τη σχέση στην οποία "υπακούει" κατά μέσο όρο το βάρος σε σχέση με τις διαστάσεις του οχήματος.
Η επεξεργασία αυτή έδειξε ότι ως πιο αντιπροσωπευτική τιμή θα πρέπει να θεωρείται το περιγεγραμμένο εμβαδόν σε κάτοψη του οχήματος. Δηλαδή το γινόμενο μέγιστου μήκους επί το μέγιστο πλάτος (LxB).
Μάλιστα το βάρος δείχνει ν' ακολουθεί κατά μέσο όρο γραμμική σχέση με το γινόμενο LxB, όπως φαίνεται στο επόμενο σχήμα όπου περιέχει τα ζεύγη τιμών βάρους και επιφανείας για τα 68 οχήματα που εξετάσθηκαν. (κλικ για μεγαλύτερο μέγεθος)
Στο σχήμα αυτό φαίνεται και η ευθεία που περιγράφει τη μέση τάση των 68 οχημάτων της αγοράς, η οποία υπολογίσθηκε μέσω ανάλυσης παλινδρόμησης (regression analysis) και ακολουθεί την εξίσωση:
W=290*L*B-636
όπου W είναι το μέσο βάρος (του δείγματος των 68 οχημάτων) και L, Β το μήκος και το πλάτος του οχήματος.
Στη συνέχεια υπολογίσθηκε με βάση τις διαστάσεις του κάθε οχήματος το μέσο βάρος (σύμφωνα με την παραπάνω εξίσωση) και συγκρίθηκε με το πραγματικό του βάρος.
Υπολογίσθηκε μάλιστα η απόκλιση του πραγματικού βάρους του κάθε οχήματος απ' το μέσο βάρος και τα οχήματα χωρίσθηκαν σε 6 διαφορετικές κατηγορίες "στιβαρότητας":
very light, light, normal-, normal, normal+, heavy, very heavy.
Ο παρακάτω πίνακας συγκεντρώνει τ' αποτελέσματα και την κατηγοριοποίηση των 68 οχημάτων που εξετάσθηκαν. (κλικ για μεγαλύτερο μέγεθος)
Όπως είναι αναμενόμενο τα SUV κατατάσσονται κατά κύριο λόγο στο κάτω μέρος της λίστας (very light, light, normal-) ενώ στο πάνω μέρος (heavy και very heavy) κατατάσσονται τα οχήματα με πιο καθαρό off road προσανατολισμό. Κορυφαία εμφανίζονται να είναι τα Land Rover Defender και Range Rover, ακολούθως το Pajero και το Patrol, το Land Cruiser, το G, το Terrano, το Jeep Commander κλπ. Χαμηλά στη λίστα (very light και light) εμφανίζονται να είναι τ' αγροτικά, κάτι που όμως είναι αναμενόμενο λόγω καρότσας.
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν απ' τις συγκρίσεις αυτές είναι πολύ χαρακτηριστικά για τον προσανατολισμό και πολύ χρήσιμα για την ανθεκτικότητα-στιβαρότητα των 4κίνητων της αγοράς.
Όποιος μπορεί να δώσει στοιχεία για παλαιότερα 4κίνητα που δεν είναι πλέον στην αγορά ή γενικότερα για 4κίνητα που δεν βρίσκονται στην παραπάνω λίστα με χαρά θα τα προσθέσω για να έχουμε μια πληρέστερη βάση δεδομένων.
Περιμένω σχόλια, παρατηρήσεις ή/και διορθώσεις.