pentraks έγραψε:Μπέρδεμα ειναι τελικά!
Ευχάριστο μπέρδεμα όμως
Για τα περισσότερα 4κίνητα όλα αυτά είναι επιστημονική φαντασία
Ωραία ΕΣΤΩ οτι είναι έτσι οπως τα λές. Εξηγησε μου ΠΩΣ γίνεται να παίρνει ο εμπρος αξονας ΣΥΝΕΧΕΙΑ ροπή (και μάλιστα 50-50) ΧΩΡΙΣ μηχανικό διαφορικο στο κέντρο αλλα με VCU (το οποιο λειτουργει ΜΟΝΟ οταν πήξει λόγω απώλειας πρόσφυσης στους πίσω τροχούς) στην θέση 4Η.
Υπάρχει ο απλός και ο δύσκολος τρόπος να στο εξηγήσω.
Εγώ θα διαλέξω........ και τους δύο
Ο απλός είναι ότι το κάνει όπως ακριβώς το κάνει το 1.8 ή και άλλα 4κίνητα με κεντρικό διαφορικό και VCU.
Προσοχή, το Pinin έχει ΚΑΙ κεντρικό διαφορικό ΚΑΙ VCU!
Η διαφορά με το 1.8 είναι ότι εκεί το κεντρικό διαφορικό είναι πάντα ελεύθερο ενώ στο 2.0 μπορεί να μην εμπλέκεται καθόλου (2Η), να είναι ελεύθερο (4Η) ή να μπλοκάρει (4HLc και 4LLc).
Ο δύσκολος τρόπος είναι προσπαθώντας να εξηγήσω τη μετάδοση της κίνησης από τον κινητήρα στους τροχούς. Και μάλιστα τώρα που το σκέφτομαι καλύτερα υπάρχει ένα σημείο στο οποίο έκανα λάθος τόσο καιρό, και που επίσης μάλλον ερμηνεύει τι ήθελαν να πουν οι Άγγλοι (αλλά δεν το λένε καλά).
Πάμε λοιπόν....
Υπάρχει ο άξονας που έρχεται από τον κινητήρα (από το κιβώτιο ταχυτήτων για την ακρίβεια), στα Αγγλικά input shaft, και φέρνει την κίνηση στο κεντρικό διαφορικό. Στο 2Η η κίνηση αυτή μεταφέρεται μόνο στον άξονα που πάει στους πίσω τροχούς. Στο 4Η εμπλέκεται η αλυσίδα που μεταφέρει κίνηση και στον άξονα που καταλήγει στους μπροστά τροχούς. Η αλυσίδα αυτή και επομένως και ο μπροστά άξονας περιστρέφεται με την ταχύτητα με την οποία περιστρέφεται ένα ενδιάμεσο στέλεχος μεταξύ του πίσω και του μπροστά άξονα. Μεταξύ του ενδιάμεσου στελέχους και του πίσω άξονα μεσολαβεί το διαφορικό (πλανητικού τύπου) ΚΑΙ το VCU. Στο 4Η λοιπόν και όταν όλα είναι ομαλά, ο πίσω άξονας παίρνει μετάδοση κατευθείαν από τον input shaft, το ενδιάμεσο στέλεχος περιστρέφεται με την ταχύτητα του πίσω άξονα και μέσω της αλυσίδας και ο μπροστά άξονας περιστρέφεται με την ίδια ταχύτητα. Κίνηση 50:50!!!!
Όταν είμαστε σε στροφή και ο πίσω άξονας πχ τείνει να περιστραφεί πιο γρήγορα απ' τον μπροστά λόγω διαφορετικής ακτίνας στροφής υπάρχει το κεντρικό διαφορικό (που στο 4Η είναι ελεύθερο) που το επιτρέπει. Η διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής των 2 αξόνων δεν είναι πολύ μεγάλη σ' αυτήν την περίπτωση και το VCU δεν ενεργοποιείται.
Όταν για κάποιο λόγο οι πίσω τροχοί χάσουν πρόσφυση ο πίσω άξονας τείνει να περιστραφεί πολύ πιο γρήγορα απ' τον μπροστά, το υγρό του VCU χτυπιέται, πήζει απ' την θερμοκρασία που αναπτύσσεται και επαναφέρει την τάξη. Αναγκάζει δλδ και πάλι τον μπροστά και τον πίσω άξονα να περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Αυτό νομίζω είναι που θέλουν να πουν οι Άγγλοι. Προσοχή όμως πριν συμβεί η απώλεια πρόσφυσης η μετάδοση γίνεται 50:50 και όχι μόνο πίσω.
Το λάθος το δικό μου ήταν στο ότι μπορεί να σπινιάρει ΜΟΝΟ μπροστά. Νόμιζα ότι μου είχε συμβεί αλλά προφανώς σπίνιαρα ταυτόχρονα και πίσω και δεν το είχα καταλάβει. Δεν γίνεται λοιπόν να σπινιάρει ΜΟΝΟ μπροστά γιατί ο μπροστά άξονας παίρνει κίνηση μέσω του πίσω και όχι κατευθείαν από τον input shaft. Άρα δεν μπορεί να περιστραφεί, λόγω ισχύος, με ρυθμό γρηγορότερο από ότι ο πίσω. Ή διαφορετικά δεν μπορεί να πάρει πάνω από το 50% της ροπής.
Συνοψίζοντας, στο 4Η η μετάδοση γίνεται 50:50, αν οι πίσω τροχοί χάσουν πρόσφυση τείνει να γίνει 0:100 (μπρος:πίσω) καθώς το διαφορικό το επιτρέπει, αλλά επεμβαίνει το VCU και το επαναφέρει στο 50:50.
Αυτά από εμένα.
Και λάθος να έχω, το αξίζω ένα κέρασμα για τον κόπο μου να γράψω όλο αυτό το κείμενο
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)