Ας δούμε - για όσους δεν γνωρίζουν - ένα μικρό κομμάτι, από τους κανονισμούς που διέπουν την διεξαγωγή ειδικών σε αγώνες Rally. (Από το γενικό κανονισμό Ραλί 2012)
2. ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ
2.1 Υπηρεσίες ασφαλείας
Στην αφετηρία κάθε Ε.Δ. θα πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχουν:
- Γιατρός (ειδικός σε ανάνηψη ή σε επείγοντα περιστατικά) πρέπει να φέρουν άσπρες μπλούζες
- Ασθενοφόρο όχημα (πλήρως εξοπλισμένο και αμέσου βοηθείας)
- Πυροσβεστικό όχημα (με μηχανήματα απεγκλωβισμού)
- Γερανοφόρο όχημα
- F.I.V.
- Μοτοσυκλέτα με VHF
- 2 πυροσβεστήρες 4 kg με εκπαιδευμένο χειριστή
Όταν η Ε.Δ. είναι μεγαλύτερη των 10 χλμ πρέπει να υπάρχουν επιπλέον:
- Γιατρός (ειδικός σε ανάνηψη ή σε επείγοντα περιστατικά)
- Ασθενοφόρο όχημα (πλήρως εξοπλισμένο και αμέσου βοηθείας)
- Πυροσβεστικό όχημα (με μηχανήματα απεγκλωβισμού)
- Γερανοφόρο όχημα
- Μακρύ όχημα 4Χ4 (για μεταφορά τραυματία σε κακές καιρικές συνθήκες)
2.2 Οδηγίες για τις Ειδικές Διαδρομές
2.2.1 Στον σχεδιασμό κάθε αγώνα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες των θεατών
2.2.2 Οι ειδικές διαδρομές πρέπει να είναι έτσι σχεδιασμένες ώστε να αποθαρρύνουν τη μετακίνηση των θεατών κατά την εξέλιξη της, από την μία ειδική στην άλλη.
2.2.3 Οι αναγνωρίσεις θεωρούνται παράγων ασφάλειας
2.2.4 Αν κάποια ειδική διαδρομή καθυστερήσει ή ακυρωθεί για λόγους ασφαλείας, αυτό δεν θα επιφέρει κακή βαθμολογία από τον παρατηρητή (εκτός αν τα προβλήματα δημιουργηθήκαν, ή δεν προβλέφθηκαν σωστά από τους οργανωτές)
2.2.5 Αυτοκίνητα (αναφέρονται σαν αυτοκίνητα ενημέρωσης του αγώνα) εφοδιασμένα με μέσα για την ενημέρωση του κοινού, πρέπει να διασχίζουν κάθε ειδική διαδρομή μία ώρα πριν από τα πλοηγά αυτοκίνητα που κλείνουν τον δρόμο, για να ενημερώνουν τους θεατές και να βεβαιώνονται ότι αν βρίσκονται σε απαγορευμένα σημεία θα μετακινούνται από αυτά. Το αυτοκίνητο μπορεί να αντικατασταθεί από ελικόπτερο εφοδιασμένο με μεγάφωνο. Αυτή η διαδικασία πρέπει να επαναλαμβάνεται πολλές φορές αν κριθεί απαραίτητο.
2.3 Φύλαξη των ειδικών διαδρομών
Η φύλαξη των ειδικών διαδρομών πρέπει να γίνεται ως εξής:
2.3.1 Στον ΣΕΧ και στο ΣΤΟΠ κάθε Ε.Δ. πρέπει να υπάρχει αστυνομία. Επίσης αστυνομία πρέπει να υπάρχει σε δρόμους με κυκλοφορία, όπου έχουν πρόσβαση στην ειδική διαδρομή.
2.3.2 Κατά μήκος της Ε.Δ. θα τοποθετούνται ενδιάμεσοι και φύλακες όπου χρειάζεται (οικισμοί, αγροτοκατοικίες, διασταυρώσεις κλπ.) και μετά από συνενόηση με τον υπεύθυνο ασφαλείας του αγώνα και τον Αλυτάρχη.
2.3.2.1 Οι ενδιάμεσοι και οι φύλακες, θα φορούν σαλιάρες, θα φέρουν την ταυτότητα τους στο στήθος, θα έχουν σφυρίχτρα, θα κρατούν διελεύσεις σε καταστάσεις, θα αναφέρουν τις διελεύσεις ο ένας στον άλλο, θα έχουν VHF και θα έχουν επικοινωνία μεταξύ τους, καθώς και με τον υπεύθυνο ασφαλείας της Ε.Δ. και τον Αλυτάρχη.
2.3.2.2 Θα φέρουν κορδέλες για το κλείσιμο των διασταυρώσεων, θα τακτοποιούν τους θεατές στις σωστές θέσεις και θα κρατούν τους δρόμους διαφυγής ανοικτούς.
2.3.2.3 15-20 μ. πριν την θέση τους, πρέπει να υπάρχει προειδοποιητική πινακίδα σε κίτρινο φόντο με κεραυνό μαύρου χρώματος. Στην θέση τους πρέπει να υπάρχει πινακίδα μαύρος κεραυνός σε γαλάζιο φόντο. Μεγάλη σημασία πρέπει να δίνεται στην αρίθμηση των ενδιαμέσων και των φυλάκων. Η αρίθμηση των ενδιαμέσων και των φυλάκων πρέπει να είναι ενιαία. (Π.χ. Ε1-Ε2-Φ3-Ε4 κλπ)
2.3.2.4 Οι ενδιάμεσοι θα φέρουν μόνο κίτρινη σημαία, την οποία θα χρησιμοποιήσουν μόνο κατόπιν εντολής του Αλυτάρχη.
2.4 Ασφάλεια στα τμήματα των απλών διαδρομών
Στη σχεδίαση της διαδρομής και του ωραρίου του αγώνα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα κυκλοφοριακά προβλήματα και η διέλευση από κατοικημένες περιοχές.
2.5 Προληπτικά μέτρα (σήματα και πινακίδες δρόμου)
2.5.1 Οι δρόμοι και οι προσβάσεις που οδηγούν στις ειδικές διαδρομές πρέπει να είναι κλειστές στην κυκλοφορία. Αυτό πρέπει να γίνει με τον παρακάτω τρόπο:
α. Δρόμοι κύριοι ή διασταυρούμενοι, ή κατά μήκος οποιουδήποτε δρόμου που θα μπορούσε να παρουσιάσει κυκλοφορία, πρέπει να κλειστούν και να φυλάσσονται από έναν κριτή και αστυνομία ή άλλη Αρχή.
β. Δρόμοι μικροί ή αδιέξοδοι δρόμοι (π.χ. δρόμοι που οδηγούν σε αγροκτήματα κλπ.) πρέπει να κλείνονται με πλέγμα ή κορδέλα, στην οποία να τοποθετηθεί γραπτή ειδοποίηση ενημερώνοντας για τον αγώνα και για τον κίνδυνο από την είσοδο στον δρόμο.
2.5.2 Είναι ευθύνη των πλοηγών αυτοκινήτων να ελέγχουν ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για το κλείσιμο των δρόμων και να ενημερώνουν αμέσως το Αρχηγείο του αγώνα για οποιαδήποτε έλλειψη που θα πρέπει να διορθωθεί πριν την έναρξη της ειδικής διαδρομής.
2.6 Εποπτεία
Η εποπτεία της Ε.Δ. θα γίνεται με τα πλοηγά αυτοκίνητα της οργάνωσης:
- Τα πλοηγά αυτοκίνητα πρέπει να είναι 4, «ασφάλεια», «000», «00» και «0»
- Τα πλοηγά αυτοκίνητα πρέπει να φέρουν στις μπροστινές πόρτες αυτοκόλλητα πανώ με την ιδιότητα κάθε αυτοκινήτου, καθώς επίσης και το ουραγό αυτοκίνητο να φέρει αυτοκόλλητο πανώ που να δείχνει την καρώ σημαία τερματισμού.
- Πρέπει να υπάρχει ωράριο όλων των πλοηγών αυτοκινήτων.
- Το πλοηγό αυτοκίνητο «ασφάλεια» πρέπει να φέρει σειρήνα, φάρο, κορδέλες, πλέγμα κλπ. Και θα πρέπει να σταματάει να επιλύει κάθε πρόβλημα.
- Το πλοηγό αυτοκίνητο «000» πρέπει να φέρει σειρήνα, φάρο, εφεδρικά υλικά (VHF, πινακίδες, ρολόγια κλπ.) και να ελέγχει τους κριτές και τις θέσεις αυτών.
- Το πλοηγό αυτοκίνητο «00» πρέπει να φέρει σειρήνα, φάρο, τηλεβόα, καρνέ. Πρέπει να ελέγχει τις θέσεις των θεατών, και να χτυπάει χρόνους στους σταθμούς.
- Το πλοηγό αυτοκίνητο «0» πρέπει να φέρει σειρήνα, φάρο, καρνέ, να χτυπάει χρόνους στους σταθμούς και να ενημερώνει τον Αλυτάρχη ότι η Ε.Δ. είναι έτοιμη να λειτουργήσει.
- Οι οδηγοί και οι συνοδηγοί των πλοηγών αυτοκινήτων πρέπει να είναι αρκετά έμπειροι σε αγώνες ράλλυ, πρέπει να είναι γνώστες των αντίστοιχων κανονισμών και του σχεδίου ασφαλείας και πρέπει να είναι ικανοί να δώσουν στον αλυτάρχη πλήρεις πληροφορίες και σχόλια που αφορούν στις συνθήκες κατά μήκος της διαδρομής του αγώνα.
2.7 Επίβλεψη
Η διέλευση των αυτοκινήτων πρέπει να ελέγχεται είτε στο αρχηγείο του αγώνα, είτε από τον υπεύθυνο ασφαλείας της Ε.Δ. Στο αρχηγείο του αγώνα πρέπει να τηρείται κάποιος πίνακας (σεντόνι), όπου θα σημειώνονται οι διελεύσεις των αυτοκινήτων. Κάθε οργανωτής πρέπει να καταρτίζει και να παρουσιάζει μέσα στο βιβλίο ασφαλείας τη διαδικασία παρακολούθησης της διέλευσης των αυτοκινήτων και να αναφέρει επίσης τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί στη περίπτωση αγνοούμενου συμμετέχοντα.
2.8 Διαφυγές
2.8.1 Για κάθε ειδική διαδρομή πρέπει να σχεδιαστούν δρόμοι διαφυγής. Πρέπει να εμφανίζονται επακριβώς στο σχέδιο ασφαλείας (με χάρτη ή σχεδιάγραμα).
2.8.2 Υπηρεσίες αμέσου βοηθείας όλων των νοσοκομείων κατά μήκος της διαδρομής του αγώνα πρέπει να είναι σε ετοιμότητα.
2.8.3 Κάθε ασθενοφόρο μέσα στην ειδική διαδρομή πρέπει να τοποθετείται σε σημείο ενδιαμέσου. Κάτω από την πινακίδα του ενδιαμέσου πρέπει να τοποθετείται μία συμπληρωματική πινακίδα (πράσινος ή κόκκινος σταυρός).
Όλα τα παραπάνω είναι σημαντικά - και δεν είναι τα μόνα, καθότι, για την διεξαγωγή ειδικών διαδρομών κλειστών στην κυκλοφορία η ασφάλεια έχει ενσωματωθεί σχεδόν σε όλα τα άρθρα του γενικού κανονισμού Ραλί.
και τώρα ας συγκρινουμε με αυτό που αναφέρεται στο site του αγώνα Rally Greece Offroad, στους κανονισμούς σήμερα 22/1/2013:
7.2 TRAFFIC – DRIVING
The event must be considered that take place in roads open to traffic. Even though Organization Committee will make its best for securing and safeguard the route for T1,T2,T3,TH,Z1, with at list 20 Stewards and 3 checkpoints (except starting and finish points), crews recognize that Selective Stages are conducted in open roads and they are obliged to obey to the Greek Traffic Code. It is specially mentioned that speed limit for villages and residential areas is 30km or 50km or a lower limit if such is mentioned by traffic signs. Greek Police will contribute with personnel to assure a high safety standard for the event.
For a participant that does not follow speed limit traffic signs, penalty may come up to permanent exclusion from the event. Speed control will be applied by Organization by satellite GPS software, during and after the race and penalties will be imposed any participant who violates speed limits.
7.3 VEHICLE ARRIVAL IN STARTING AREA
All vehicles must be presented in the Starting Area at list one (1) hour before the race starts. If a vehicle is not present, it is considered as ¨not shown¨ and will be excluded from the Race or the Race Leg.
7.4 SELECTIVE SECTIONS AND TIMED CONTROLLED SECTIONS
Selective Sections and Timed Controlled Sections will be conducted to gravel roads but considered as open to traffic. Average Speed for all Selective Sections will not be greater than 50km/h. In any case, competitors must obey to Greek Traffic Code signals even if the Average Speed that is proposed by the Organization is greater from that indicated by road signals.