Μάλλον κοιτάμε το δέντρο και έχουμε χάσει το δάσος, αλλά μιας και το ξεκινήσαμε ας προσπαθήσουμε να το τελειώσουμε
Συμφωνώ, θα προσπαθήσω να σε βοηθήσω.
Για τα μπουζί και μπουζοκαλώδια. Αν πάς σε ένα συνεργείο και τους πείς να σου τα αλλάξουν θα σε ρωτήσουν αν θέλεις τα φτηνά ή τα καλά και ακριβότερα, πχ. η Suzuki σε εγκύκλιο της, όπως μου είπαν στο συνεργείο, προτείνει ανάλογα με τα λεφτά που θέλει να διαθέσει ο πελάτης, 4 τύπους μπουζί (απλά, τετράκιδα , πλατίνας και ιριδίου) και 2 τύπους μπουζοκαλώδια (απλά και σιλικόνης) για το ίδιο μοντέλο αυτοκινήτου. Τι κάνουμε λοιπόν?
Φίλτρο αέρα. Το ίδιο με παραπάνω. Προτείνει άλλο φίλτρο για χρήση σε άσφαλτο και καθαρό περιβάλλον, άλλο για χώμα και άλλο για πολύ δυσμενείς συνθήκες, με διαφορετική ποσότητα αέρα που περνάει από το καθένα.
Για να μη μακρηγορώ τα ίδια ισχύουν και για τις δισκόπλακες, τακάκια κλπ χωρίς να αλλάζουν οι διαστάσεις και ο τρόπος λειτουργίας.
Στο άρθρο 5.5, του γενικού κανονισμού, αναφέρει ξεκάθαρα:
Για οποιαδήποτε αλλαγή, προσθήκη, βελτίωση που μπορεί να προκύψει αμφιβολία, ο συμμετέχων είναι υποχρεωμένος να φέρει επίσημα έγγραφα (όχι φωτοαντίγραφα), που να αποδεικνύουν ότι ο πρόσθετος εξοπλισμός, βελτίωση, αλλαγή παρέχεται από τον κατασκευαστή σε μορφή μαζικής παραγωγής, αλλιώς το τετρακίνητο, αυτόματα θα περνά στην κατηγορία 4X4-Raid.Εξηγώ: Πράγματι οι κατασκευαστές κατά καιρούς είτε γιατί αλλάζουν προμηθευτές, είτε γιατί αντικαθιστούν ελαττωματικά εξαρτήματα, είτε για άλλους λόγους, προβαίνουν σε αλλαγές σε ανταλλακτικών, βελτιώσεις κλπ σε σχέση με το αρχικό μοντέλο.
Σε κάθε περίπτωση (όπως πχ αναφέρεις και εσύ παραπάνω) εκδίδουν σχετικά ενημερωτικά (bulletin) που αποστέλλουν στους κατά τόπους εξουσιοδοτημένους συνεργάτες τους.
Αν το ανταλλακτικό που χρησιμοποιείς το προτείνει λοιπόν ο κατασκευαστής (όχι ο «τοπικός» βελτιωτής σου), ζητάς να σου δώσουν ένα επίσημο τέτοιο bulletin και το έχεις μαζί σου.
Αυτή τη διαδικασία, διευκολύνει στους αγώνες η Homologation του αυτοκινήτου. Σε αυτή ο κατασκευαστής, αναφέρει με λεπτομέρεια διαστάσεις, υλικά, βάρη κ.α. σημεία του αυτοκινήτου, καθώς και σε βοηθητικά παραρτήματα τις διάφορες εξελίξεις, αλλαγές, λάθη του αρχικού εντύπου.
Οι Homologation συντάσσονται, ύστερα από πρόταση του κατασκευαστή από τεχνική επιτροπή –της FIA για παγκόσμια ισχύ, της ΕΛΠΑ για εθνική.
Έπειτα ο κάθε αγωνιζόμενος, ζητάει και παίρνει ένα επικυρωμένο αντίτυπο και το οποίο είναι υποχρεωμένος να το έχει και να το επιδεικνύει σε πρώτη ζήτηση, ώστε να μπορούν οι τεχνικοί έφοροι, να εξετάζουν τη νομιμότητα (με τους κανονισμούς) του οχήματα.
Είναι πολύ λίγα τα τετρακίνητα που έχουν τέτοιο έγγραφο (πχ Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol κ.α.)
Στα Trail Ride Raid, μπορεί να λάβει όμως μέρος, οποιοδήποτε αυτοκίνητο, -χωρίς να είναι απαραίτητη η Homologation- όμως παράλληλα – για την κατηγορία «απλά» 4Χ4, που στόχο έχει τα συνηθισμένα τετρακίνητα – πρέπει να εξασφαλιστεί ότι αυτά είναι όντως «απλά» και σύμφωνα με τους κανονισμούς τις κατηγορίας τους.
Τα τακάκια είναι ελεύθερα:
8. Το υλικό τριβής των φρένων είναι ελεύθερο, αρκεί να ακολουθούνται οι διαστάσεις του κατασκευαστή. Απαγορεύονται τα τακάκια από ανθρακονήματα - pure carbon.
Οι δίσκοι / ταμπούρα πρέπει να είναι αυτά του κατασκευαστή.Για τον κινητήρα. Αν έχεις αλλάξει κινητήρα πχ. από 1600 σε 2000cc ίδιας μάρκας (δηλαδή υπάρχει ή υπήρχε το μοντέλο με τα 2000cc σε παραγωγή) αυτό απαγορεύεται?
Όχι εφόσον, ο κατασκευαστής, είχε βγάλει το ίδιο μοντέλο, με δύο (ή και παραπάνω κινητήρες) και εσύ φροντίσεις το αυτοκίνητο σου, να φορά ένα κινητήρα αυτής της σειράς και το αυτοκίνητο σου είναι αντιστοιχεί στο μοντέλο αυτό.
ΠΧ Δε θα μπορούσες να σκάσεις μύτη στην ομάδα 4Χ4, με ένα Suzuki Jimny 1600!
Θα έπρεπε να πάς στην 4X4 Raid.
Απ την άλλη δεν θα υπήρχε πρόβλημα αν άλλαζες τα απαραίτητα εξαρτήματα ένα 90 Land Rover 2.5 και ερχόσουν με ένα 3.5
Για το καταλύτη. Πρέπει να αλλάξεις καταλύτη γιατί έχει κάνει πχ 140000χλμ. Μπορείς να βάλεις έναν του εμπορίου και να μην το πληρώσεις «χρυσό» στην αντιπροσωπεία?
Για φέτος ο καταλύτης στην κατηγορία 4Χ4, πρέπει να είναι του κατασκευαστή.
Στα αμορτισέρ. Τι σημαίνει «ίδιας αρχής»? Να βάλω δύο παραδείγματα για να το ξεκαθαρίσουμε. Σε Vitara μπορείς να βάλεις Rancho ρυθμιζόμενα ή τα Bilstein για το συγκεκριμένο μοντέλο αλλά με πρόσθετη μπουκάλα αερίου?
Το ιδίας αρχής, αναφέρεται στον τρόπο λειτουργίας τους, δηλαδή υδραυλικά, τριβής, ηλεκτρουδραυλικά κ.α.
Τα αερίου / λαδιού – λαδίου που φορούν τα περισσότερα τετρακίνητα είναι της ίδιας αρχής.
Και τα ρυθμιζόμενα αλλά και αυτά με την πρόσθετη μπουκάλα ψύξης, είναι της ίδιας λειτουργίας. Ρίξε μια ματιά στο άρθρο σχετικά με την προετοιμασία για Raid και θα δεις ότι προτείνονται.
Για τον αλλαγμένο προφυλακτήρα η ερώτηση ήταν αν μπορείς να αφαιρέσεις τον εργάτη που τον χρειάζεσαι σε άλλους αγώνες ή στις εκδρομές σου για να μη κουβαλάς στα TR το επιπλέον βάρος ή θα πρέπει από τη στιγμή που άλλαξες προφυλακτήρα να κουβαλάς μαζί σου και τον εργάτη σαν τιμωρία.
Γ.Κ. 5.5:
Εργάτης ή βίντσι: Δε συνιστάται η χρήση εργάτη. Αν όμως είναι τοποθετημένος, θα πρέπει να μην εξέχει του προφυλακτήρα του αυτοκινήτου.
Εγκύκλιος:
Αλλαγή του εμπρόσθιου προφυλακτήρα με άλλο ΜΟΝΟ σε περίπτωση που ο νέος προφυλακτήρας έχει τοποθετηθεί για να στηρίξει εργάτη (βίντσι). Σε κάθε περίπτωση ο προφυλακτήρας αυτός πρέπει να μην ενέχει κίνδυνο για τους πεζούς/αναβάτες. Ο αλυτάρχης του αγώνα, μπορεί να μην επιτρέψει την εκκίνηση του οχήματος, αν το κρίνει επικίνδυνο.Dista o κανονισμός είναι ξεκάθαρος: Τον εργάτη μπορείς να μην τον έχεις πάνω. Αν λείπει θα πρέπει να μην υπάρχουν αιχμές στα σημεία τους προφυλακτήρα που προορίζονται για τη στήριξη του. Το όχημα πρέπει να έχει προφυλακτήρα.
Για τα σκαλοπάτια είναι ξεκάθαρο. Εγώ ρωτάω για τη σωλήνα ή κοιλοδοκό που μπαίνει κάτω από το μαρσιέ για προστασία και για να πιάνεις το HiLift και δεν προεξέχει σαν σκαλοπάτι από το αμάξωμα.
Χωρίς να έχω δει τη συγκεκριμένη εγκατάσταση στο αυτοκίνητο σου, εφόσον δεν είναι επικίνδυνη, μπορεί να θεωρηθεί σαν σκαλοπάτι.
Ας βάλω και μερικά ακόμα
Αλλαγή από αυτόματες σε χειροκίνητες πλήμνες.
Αφαίρεση του πίσω καθίσματος.
Όχι. Το πίσω κάθισμα μαζί με μερικές ακόμα λεπτομέρειες, θα μπορούν να αφαιρεθούν από το 2006.
Γενικός διακόπτης ρεύματος.
Ο γενικός διακόπτης, συνιστάται σε όλες τις ομάδες (από τη FIA είναι υποχρεωτικός για τα αγωνιστικά) και θα βρεις αναφορά στο άρθρο για την προετοιμασία Raid.
Αυτόματος διακόπτης παροχής καυσίμου.
Αν δεν υπάρχει από τον κατασκευαστή (τα περισσότερα «νέα» έχουν) δεν μπορείς να τον βάλεις εσύ.
Προσθήκη μπάρας μπροστά και στο κέντρο για να στηριχθούν οι ποδιές.
Η μπάρα θα πρέπει να έχει σα σκοπό να στηρίζει την ποδιά και όχι να / και ενισχύει / δένει την ανάρτηση.
Αυτά προς το ….παρόν
ΥΓ. Πάντως μη ξεχνάτε, κυρίως για τους καινούργιους κανονισμούς της νέας χρονιάς, ότι από τη στιγμή που δεν λαμβάνεται υπ’όψη η ιπποδύναμη και άλλα χαρακτηριστικά των «μαμά» αυτοκινήτων και τρέχουν σε ενιαία κατηγορία με μεγάλες και ουσιαστικές για το είδος των αγώνων TR διαφορές, θα πρέπει να είναι λίγο πιο ελεύθερα τα πράγματα για να γίνει πιο ανταγωνιστικό το παιχνίδι. Και μη μου πείτε πάλι για τη Raid γιατί από τη στιγμή που υπάρχει μεγαλύτερη ΜΩΤ θα πρέπει να έχεις κάποια ελάχιστα ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ πρόσθετα ασφαλείας καθώς και τελείως διαφορετικό στήσιμο αυτοκινήτου, το κόστος των οποίων πολλοί δεν το αντέχουν.
Η 4Χ4 έχει στόχο να μυήσει τους νέους (κάθε ηλικίας ) στους αγώνες Trail Ride Raid. Οι παλαιότεροι (και είσαι και εσύ μέσα σε αυτούς) έχουν αποκτήσει εμπειρία, πέρα από την οδήγηση και στην προετοιμασία του αυτοκινήτου.
Είναι λογικό και θεμιτό – μέχρι ενός σημείου – να προσπαθείς να «φέρεις» το αυτοκίνητο σου, κοντά στο όριο της κατηγορίας σου, έτσι ώστε σε συνδυασμό με την εμπειρία και την ικανότητα σου να έχεις προτέρημα έναντι των συναγωνιστών σου.
Όμως δεν είναι δυνατόν οι ελευθερίες να είναι τόσες που ουσιαστικά να έχεις ένα εξελιγμένο όχημα στην 4Χ4. Χρησιμοποίησε τη γνώση σου για την προετοιμασία του αυτοκινήτου μέσα στα πλαίσια της κατηγορίας σου.
Τα υποχρεωτικά πρόσθετα ασφαλείας είναι τα ίδια για όλους τους αγώνες regularity διεθνώς – ισχύουν σε όλους τους αγώνες regularity που γίνονται στην Ελλάδα (και θα πρέπει να ξέρεις ότι είναι πολύ περισσότεροι, από ότι οι αγώνες του 4Χ4 δρόμου μαζί... )
Όμως -σε αντίθεση με τους υπόλοιπους αγώνες regularity- η χρήση συστημάτων ασφαλείας ενθαρρύνεται στην 4X4 Raid.
Υ.Γ. Θα ήθελα να σου υπενθυμίσω, ότι αν χρησιμοποιείσεις άρθρα της εγκυκλίου των Trail Ride Raid (προφυλακτήρες, πατάκια, υλικά τριβής, μαρσπιέδες κ.α. θα σε "βγάλουν" εκτός κατηγορίας 4Χ4 του επάθλου αντοχής...)