Λοιπόν για προγράμματα. Για free προτείνω το TrackMaker (
www.gpstm.com ), για πληρωμένα το TopoView (
www.mountains.gr ) της Ανάβασης ή το OziExplorer (
www.oziexplorer.com ). Εγώ χρησιμοποιώ το TopoView, αν και έχω και τα άλλα δύο μαζί με πολλά ακόμα, κυρίως γιατί μπορεί και εμφανίζει στην οθόνη ταυτόχρονα πάνω από ένα χάρτη (στα άλλα δύο πρέπει να βγεις από τη περιοχή του ενός χάρτη και να μπεις στον επόμενο για να στον φέρει στην οθόνη βγάζοντας τον πρώτο), επίσης στις καταγραφές είναι πολύ πιο λειτουργικό μιας και έχει αρκετές επιλογές για κατηγοριοποιήσεις σε δρόμους και σημεία. Ένα άλλο καλό, που θα υπάρχει στην επόμενη έκδοση (έχω και δοκιμάζω μια προέκδοση) είναι η αυτόματη φόρτωση όπως κινείσαι των χαρτών που βρίσκει στο σκληρό σου (ανάλογα και με τη κλίμακα που είσαι). Γενικά είναι ένα καλό πρόγραμμα που στηρίζεται σε συστήματα GIS και εμένα με βολεύει αφού στο σπίτι όλες τις επεξεργασίες τις κάνω με τέτοια προγράμματα και τα αρχεία μου είναι σε αυτά τα format. Αλήθεια, εσύ ποιο χρησιμοποιείς όταν λες ότι χρειάζεσαι ένα πιο δυνατό?
Για τους χάρτες τώρα. Ο γενικός χάρτης Ελλάδας της Ανάβασης αλλά και οποιοσδήποτε άλλος σε αυτή την κλίμακα, δεν κάνει για πλοήγηση. Είναι μόνο για μια γενική εικόνα και για να μπορείς να προσανατολισθείς ώστε να φορτώσεις τους αντίστοιχους χάρτες μικρότερης κλίμακας της περιοχής που σε ενδιαφέρει.
Για τη Β. Ελλάδα τώρα, οι επιλογές σου είναι δύο (δυστυχώς η Ανάβαση δεν έχει ακόμα κάτι αξιόλογο για τη περιοχή): Οι χάρτες του ΕΟΤ σε ψηφιακή μορφή (δύσκολα θα σου τους δώσουν) ή σε χαρτί που θα τους σκανάρεις. Και στις δύο περιπτώσεις θέλει προσοχή στο καλιμπράρισμα γιατί στους περισσότερους οι κάναβοι με τις συντεταγμένες είναι λάθος (ο χάρτης σαν εικόνα είναι σωστός). Η δεύτερη επιλογή είναι οι χάρτες της ΓΥΣ σε 1:50000. Η πληροφορία που έχουν είναι παλιά (τόσο σε οδικό δίκτυο όσο και στα σημεία) αλλά αν τους καλιμπράρεις σωστά είναι πολύ αξιόπιστοι (μη ξεχνάς ότι πάνω σε αυτό το υπόβαθρο είναι στημένοι όλοι οι χάρτες που υπάρχουν). Θα έχεις κάποια μετατόπιση ή απλοποίηση στις χαράξεις των δρόμων (βλέπεις η μέθοδος που έχουν φτιαχτοί είναι πολύ παλιά και κατά συνέπεια η ακρίβεια και η απλοποίηση αναμενόμενη) αλλά γενικά μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου καλά και να βρεις πάντα το δρόμο για να συνεχίσεις. Ένα άλλο πρόβλημα για τη ΓΥΣ είναι η διαθεσιμότητα για τις παραμεθόριες περιοχές που θεωρούνται ακόμα απόρρητες και εμπιστευτικές και δεν βρίσκονται εύκολα.
Θα σου πρότεινα να ξεκινήσεις με τους χάρτες του ΕΟΤ(που και αυτοί είναι βασικά της ΓΥΣ αλλά με καλύτερη επεξεργασία και σε μερικά σημεία με λίγο καλύτερη πληροφορία) και να τους ενημερώνεις με τις καταγραφές σου. Μια καλή βοήθεια είναι και οι χάρτες της Road. Δεν κάνουν για σκανάρισμα και χρήση σε προγράμματα αλλά σαν χάρτες έχουν πολλές χρήσιμες πληροφορίες που μπορούν να προστεθούν με το χέρι στους δικούς σου (μη ξεχνάς ότι έχουν πάνω από δέκα χρόνια ενημερώσεων και αν τους έφτιαχναν με χαρτογραφικό τρόπο θα ήταν πολύ καλοί με τις πληροφορίες που έχουν). Επίσης χρήσιμοι θα σου είναι και όποιοι τοπικοί τουριστικοί χάρτες βρίσκεις μιας και συνήθως έχουν αρκετές “τοπικές” πληροφορίες (εγώ σε κάθε μέρος που πάω ψάχνω και παίρνω πάντα όσους τέτοιους μικρούς και απλούς χάρτες βρίσκω και συνήθως πάντα κάτι χρήσιμο βρίσκω).
Δεν ξέρω αν σε βοήθησα. Αν χρειάζεσαι και κάτι άλλο πές μου