Off-Road.gr

Θέματα Ευρετήριο Δ. Συζήτησης Αρχεία

περί ελατηρίων και αμορτισέρ

4x4 βελτιώσεις, tips, συμβουλές κ.α.

περί ελατηρίων και αμορτισέρ

Δημοσίευσηαπό Pajerinho » 17 Ιαν 2007, 22:42

Θεωρητικού ενδιαφέροντος το θέμα με πρακτικές εφαρμογές ωστόσο.
Αν "τραβήξει" το θέμα θα ήταν καλό να μεταφέρουμε γνώσεις και εμπειρίες για τη σωστή επιλογή αμορτισέρ και ελατηρίων.
Ως άσχετος με το θέμα ξεκινάω με απορίες. :oops:
Μέσω του ελατηρίου το αμάξι κάθεται πάνω στους άξονες (ή στα ψαλίδια) και θα μπορούσε να πάει και χωρίς αμορτισέρ, σωστά? Το ελατήριο όμως έχει "μηδενική" απόσβεση το οποίο σημαίνει ότι θα πέφταμε σε μία λακκούβα και το αμάξι θα χοροπηδούσε επ' άπειρον. Τ' αμορτισέρ προσφέρουν την απαραίτητη απόσβεση επομένως. Σωστά?
1. Για να ψηλώσει κάποιος το αμάξι πρέπει κατά βάση ν' αλλάξει ελατήρια και να βάλει κάποια μεγαλύτερα που θα το αναγκάσουν να "κάτσει" πιο ψηλά?
2. Αν "κάτσει" πιο ψηλά το αμάξι και δεν αλλαχθούν τ' αμορτισέρ υπάρχει πρόβλημα? Πρέπει να μπούν οπωσδήποτε κάποια που θα έχουν το σημείο μηδέν (αμορτισέρ σε ηρεμία) εκεί που έχει κάτσει το αμάξι?
3. Τη διαδρομή της ανάρτησης τί την καθορίζει? Η διαδρομή του αμορτισέρ? Αν τοποθετηθεί κάποιο αμορτισέρ που έχει μεγαλύτερη έκταση από αυτή του ελατηρίου τί θα γίνει? Θα πέσει το ελατήριο κάτω? (μη γελάτε...)
4. Πώς μπορείς να "διαβάσεις" τα χαρακτηριστικά ενός ελατηρίου? Έστω ότι κάποιος θέλει ένα ελατήριο με τη σκληρότητα του εργοστασιακού αλλά με μεγαλύτερο μήκος, γίνεται? Ποια χαρακτηριστικά καθορίζουν μία τέτοια ομοιότητα?
Pajero Pinin 2.0GDI
www.4x4fun.gr
Άβαταρ μέλους
Pajerinho
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 750
Εγγραφή: 22 Δεκ 2005, 18:02
Τοποθεσία: Πάτρα

Re: περί ελατηρίων και αμορτισέρ

Δημοσίευσηαπό SKARTOS » 18 Ιαν 2007, 08:48

1. Για να ψηλώσει κάποιος το αμάξι πρέπει κατά βάση ν' αλλάξει ελατήρια και να βάλει κάποια μεγαλύτερα που θα το αναγκάσουν να "κάτσει" πιο ψηλά?

Ναί

2. Αν "κάτσει" πιο ψηλά το αμάξι και δεν αλλαχθούν τ' αμορτισέρ υπάρχει πρόβλημα? Πρέπει να μπούν οπωσδήποτε κάποια που θα έχουν το σημείο μηδέν (αμορτισέρ σε ηρεμία) εκεί που έχει κάτσει το αμάξι?

Το αμορτισέρ δέν θα δουλεύει πλέον στην ωφέλιμη περιοχή λειτουργείας του. Πρέπει λοιπόν να μπεί ένα πιό μακρύ αμορτισέρ.

3. Τη διαδρομή της ανάρτησης τί την καθορίζει? Η διαδρομή του αμορτισέρ? Αν τοποθετηθεί κάποιο αμορτισέρ που έχει μεγαλύτερη έκταση από αυτή του ελατηρίου τί θα γίνει? Θα πέσει το ελατήριο κάτω? (μη γελάτε...)

Τήν διαδρομή της ανάρτησης την καθορίζει η " γεωμετρία" της.
Να πέσει κάτω, δεν νομίζω, αλλά έχω δεί ελατήρια να βγαίνουν απο τη βάση τους.

4. Πώς μπορείς να "διαβάσεις" τα χαρακτηριστικά ενός ελατηρίου? Έστω ότι κάποιος θέλει ένα ελατήριο με τη σκληρότητα του εργοστασιακού αλλά με μεγαλύτερο μήκος, γίνεται? Ποια χαρακτηριστικά καθορίζουν μία τέτοια ομοιότητα?[/quote]

Υπάρχουν εταιρείες, που βγάζουν διάφορα ελατήρια, και μπορείς να επιλέξεις εσύ την σκληρότητα (βλέπε ΟΜΕ). Όσο για τα χαρακτηριστικά του ελατηρίου, ρόλο παίζουν, οι σπείρες και το πάχος τους.

Αυτά. Καλημέρα.
(Δέν το αλλάζεις λέω εγώ, να πάρεις κανένα αμερικάνικο :twisted: :twisted: :twisted: :D :D :D
Άβαταρ μέλους
SKARTOS
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 513
Εγγραφή: 31 Μαρ 2006, 08:23
Τοποθεσία: ΠΑΤΡΑ

Δημοσίευσηαπό nb345123 » 18 Ιαν 2007, 13:26

Αντί για αλλαγή ελατηρίων (για λόγους κόστους ή εάν δεν υπάρχουν μακρύτερα) μπορούν να μπουν στις βάσεις των ελατηρίων τάκοι (αποστάτες) και να αυξηθεί έτσι η διαδρομή των αμορτισέρ και το ύψος. Πόσα εκ. εξαρτάται από το αυτοκίνητο, τα αμορτισέρ του, το είδος της ανάρτησης κλπ.

Τα υπέρ και τα κατά του σηκώματος είναι άλλο θέμα.

Πάντως έχω δει Porsche 911 (996) τετρακίνητη πολύ σηκωμένη (>5 εκ.) με τάκους !, μετατροπή που έγινε από το εργοστάσιο με απλή ρύθμιση χωρίς αλλαγή ελατηρίων και αμορτισέρ (άντε βρες μακρύτερα ελατήρια για 911).

Το ελατήριο καθορίζει τη διαδρομή του αμορτισέρ, εντός ορίων βέβαια (βλ. ωφέλιμη περιοχή). Από ένα σημείο και πέρα στο σήκωμα η ανάρτηση δεν ρυθμίζεται πλέον και χρειάζεται προσθήκες ή αλλαγή ψαλιδιών κλπ με μακρύτερα.

Κάθε τύπος αυτοκινήτου έχει τα δικά του κόλπα ανάλογα με το είδος της ανάρτησης εμπρός και πίσω.

Νικ
Άβαταρ μέλους
nb345123
50cc moped
50cc moped
 
Δημοσιεύσεις: 15
Εγγραφή: 08 Νοέμ 2005, 14:28

Re: περί ελατηρίων και αμορτισέρ

Δημοσίευσηαπό Pajerinho » 18 Ιαν 2007, 19:38

SKARTOS έγραψε:3. Τη διαδρομή της ανάρτησης τί την καθορίζει? Η διαδρομή του αμορτισέρ? Αν τοποθετηθεί κάποιο αμορτισέρ που έχει μεγαλύτερη έκταση από αυτή του ελατηρίου τί θα γίνει? Θα πέσει το ελατήριο κάτω? (μη γελάτε...)

Τήν διαδρομή της ανάρτησης την καθορίζει η " γεωμετρία" της.
Να πέσει κάτω, δεν νομίζω, αλλά έχω δεί ελατήρια να βγαίνουν απο τη βάση τους έτσι δεν είναι?

B1. Τι εννοούμε όταν λέμε ότι τη διαδρομή την καθορίζει η γεωμετρία της ανάρτησης? Αν μιλάμε πχ για ανάρτηση με διπλά ψαλίδια τι είναι αυτό που εμποδίζει τον τροχό να κρεμάσει περισσότερο? Βρίσκουν κάπου τα ψαλίδια? Το αμορτισέρ (αν μιλάμε για τα εργοστασιακά πχ) εξαντλεί τη διαδρομή του ή όχι? Και στον άκαμπτο άξονα? Τι τον εμποδίζει να κρεμάσει περισσότερο αν όχι το αμορτισέρ?
Β2. Αυτό που λέει ο nb345123 για τις προσθήκες στις βάσεις των ελατηρίων δεν απαιτεί και αλλαγή αμορτισέρ? Εκτός και αν μπουν και εκεί προσθήκες στις βάσεις τους.
Β3. Το ψήλωμα στον άκαμπτο άξονα γενικά δεν είναι πρόβλημα γιατί ημιαξόνια και τροχοί είναι πάντα στην ίδια ευθεία, σωστά? Στα ψαλίδια όμως δεν είναι το ίδιο και όπως σωστά είπατε δεν έχεις πολλά περιθώρια ψηλώματος γιατί αλλάζουν οι γωνίες ψαλιδιών και ημιαξονίων και τότε βράστα.... Αν μπουν αποστάτες μεταξύ του αμαξώματος και της δοκού που συγκρατεί το διαφορικό και στην οποία καταλήγουν τα ψαλίδια της ανάρτησης δε λύνεται το πρόβλημα?
Β4. Αντέχετε τόσες ερωτήσεις ή σας έδιωξα όλους? :D
Pajero Pinin 2.0GDI
www.4x4fun.gr
Άβαταρ μέλους
Pajerinho
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 750
Εγγραφή: 22 Δεκ 2005, 18:02
Τοποθεσία: Πάτρα

Δημοσίευσηαπό SKARTOS » 19 Ιαν 2007, 09:11

Γιά να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα.
1. Τήν διαδρομή (κρέμασμα) της ανάρτησης σε αυτοκίνητο με ψαλίδια, την καθορίζουν τα ψαλίδια. Τουλάχιστον στο δικό μου, όταν ο μπροστινός τροχός κρεμάει, τότε το επάνω ψαλίδι βρίσκει στο ελατήριο.
Αντίθετα, σε οχήματα με άξονα, την διαδρομή την καθορίζει το "ψήλωμα", και αυτό γιατί όταν ο ένας τροχός εκτονώνεται τότε ο άλλος συμπιέζεται, με αποτέλεσμα να βρίσκει στούς θόλους.

2. Με αυτό που λέει ο φίλος nb....,εγώ διαφωνώ! Όταν προσθέτεις αποστάτες στο ελατήριο, αυτό ναί μεν ψήλώνει, αλλά ταυτόχρονα συμπιέζεται περισσότερο. Αποτέλεσμα, πιό σκληρή ανάρτηση.
Όταν μιλάμε για ψήλωμα, περισσότερο απο 1'', τότε απαραιτήτως πρέπει να αλλαχθούν και τα αμορτισέρ. (γνώμη μου)

Ελπίζω να τα λέω σωστά. (Κύριε Γιαμαρέλο, κύριε Αθανασίου, τί λέτε?)
Άβαταρ μέλους
SKARTOS
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 513
Εγγραφή: 31 Μαρ 2006, 08:23
Τοποθεσία: ΠΑΤΡΑ

Δημοσίευσηαπό Pajerinho » 19 Ιαν 2007, 21:52

SKARTOS έγραψε:1. Τήν διαδρομή (κρέμασμα) της ανάρτησης σε αυτοκίνητο με ψαλίδια, την καθορίζουν τα ψαλίδια. Τουλάχιστον στο δικό μου, όταν ο μπροστινός τροχός κρεμάει, τότε το επάνω ψαλίδι βρίσκει στο ελατήριο.
Αντίθετα, σε οχήματα με άξονα, την διαδρομή την καθορίζει το "ψήλωμα", και αυτό γιατί όταν ο ένας τροχός εκτονώνεται τότε ο άλλος συμπιέζεται, με αποτέλεσμα να βρίσκει στούς θόλους.

Φαντάζομαι αυτό συμβαίνει μετά τα ψήλωμα. Πριν το ψήλωμα τί το σταμάταγε? Και γενικά σε κάθε ανάρτηση (ας πούμε την εργοστασιακή) τί την φρενάρει? Δεν είναι τ' αμορτισέρ?
Pajero Pinin 2.0GDI
www.4x4fun.gr
Άβαταρ μέλους
Pajerinho
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 750
Εγγραφή: 22 Δεκ 2005, 18:02
Τοποθεσία: Πάτρα


Επιστροφή στο 4x4 Forum

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη. Υπάρχουν 41 επισκέπτες