ΑΝΤΙΓΡΑΦΩ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ
------------------------------------------
Tο YΠEXΩΔE όχι μόνο δεν θέλει να επιτρέψει την πετρελαιοκίνηση σε Aθήνα - Θεσσαλονίκη, αλλά ετοιμάζει σκληρά μέτρα εντός του 2006
Mπλόκο στο ντίζελ λόγω ρύπανσης
Έρχονται και μέτρα για τα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία, ταξί και φορτηγά
ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ
Οριστικά όχι - λόγω ρύπανσης - στην πετρελαιοκίνηση των I.X. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη λέει το ΥΠΕΧΩΔΕ. Μάλιστα ο κ. Γ. Σουφλιάς σχεδιάζει «κυνηγητό» για λεωφορεία, ταξί και φορτηγά που κινούνται με πετρέλαιο.
Στο στόχαστρο μπαίνουν σε πρώτη φάση τα φορτηγά, όλα τα κρατικά αυτοκίνητα, ταξί και λεωφορεία, ενώ θα τεθεί και θέμα για την επανεξέτατη της λειτουργίας όλου του συστήματος ελέγχου των καυσαερίων (ΚΤΕΟ, κάρτες καυσαερίων, έλεγχος καταλυτών κ.λπ.).
Οι μελέτες που έχει στα χέρια του ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, εν όψει της πολιτικής απόφασης για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όχι μόνο δεν συνηγορούν στο να δοθεί «πράσινος φως», αλλά αντιθέτως, όπως επισημαίνει στα «NEA» υπηρεσιακός παράγοντας του υπουργείου, «καθιστούν επιτακτική την άμεση εφαρμογή σκληρών μέτρων».
Αργήσαμε. H ίδια πηγή μάλιστα τονίζει πως μέτρα για τη μείωση εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων θα έπρεπε να είχαν ληφθεί από το 2001. «Ευτυχώς η Ελλάδα απαγόρευσε την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων επιβατηγών I.X. αυτοκινήτων κάτω των 4 τόνων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη από το 1991. Τότε βέβαια το κάναμε για τον καπνό. Ευτυχώς. Σήμερα στην Ευρώπη, όπου τα λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι πανίσχυρα, συζητούν να περιορίσουν την πετρελαιοκίνηση εξαιτίας του προβλήματος με τα αιωρούμενα σωματίδια και μάλιστα η ολλανδική προεδρία είχε θέσει το θέμα επισήμως τον Οκτώβριο του 2005».
Σύμφωνα με τις μελέτες του ΥΠΕΧΩΔΕ, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη οι τιμές των αιωρούμενων σωματιδίων ξεπερνούν το ανώτατο όριο περισσότερες από 100 ημέρες τον χρόνο, ενώ η ευρωπαϊκή Οδηγία θέτει ως όριο υπέρβασης τις 35 ημέρες. Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, «κύρια πηγή ρύπανσης σωματιδίων για τις πόλεις αυτές είναι η οδική κυκλοφορία σε ποσοστό που κυμαίνεται από 35-60% ανάλογα με την περιοχή».
Κλειδί τα φορτηγά. Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, όπου δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων επιβατηγών οχημάτων, το σημαντικότερο ποσοστό των εκπομπών ανά κατηγορία οχημάτων οφείλεται στα παλαιότερης τεχνολογίας επιβατηγά οχήματα, ελαφρά φορτηγά και βαρέα φορτηγά. Ως προς τα σωματίδια, το σημαντικότερο ποσοστό των εκπομπών από το σύνολο των εκπομπών από τα οχήματα οφείλεται στα βαρέα φορτηγά (ποσοστό 62%). Στη ρύπανση από σωματίδια, όπως τονίζεται στις μελέτες, συμβάλλουν και άλλοι παράγοντες όπως είναι η σκόνη του εδάφους καθώς και η μεταφορά της από την Αφρική». Όπως υπογραμμίζεται, ο κυριότερος παράγοντας είναι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα σημειώνεται χαρακτηριστικά πως κάθε φορά που υπάρχει απεργία των ταξί και των λεωφορείων (πετρελαιοκίνητα) στην Αθήνα οι τιμές των αιωρούμενων σωματιδίων «πέφτουν» κατά 45%!
Το νέο ωράριο στο Δημόσιο θα αυξήσει τις τιμές των ρύπων
Το πρόβλημα με τα αιωρούμενα σωματίδια όμως αναμένεται να επιδεινωθεί τους επόμενους μήνες ειδικά στην πρωτεύουσα αν εφαρμοστεί το νέο ωράριο των δημοσίων υπαλλήλων. Ήδη οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΕΧΩΔΕ έχουν εισηγηθεί «κατά» της εξομοίωσης των ωραρίου δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς εκτιμάται πως «αν αυξηθούν τα I.X. που κινούνται τις ίδιες ώρες στους δρόμους της πόλης οι τιμές των ρύπων θα εκτιναχθούν στα ύψη». Το θέμα του ωραρίου των δημοσίων υπαλλήλων και οι επιπτώσεις του στη ρύπανση αναμένεται να συζητηθούν εκτενώς και μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και υπουργείου Εσωτερικών το επόμενο διάστημα και «σε κάθε περίπτωση πριν από την εφαρμογή του μέτρου». Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ πριν από οκτώ μήνες είχε εκφράσει επιφυλάξεις στην Κυβερνητική Επιτροπή για τις επιπτώσεις από την κατάργηση του «κλιμακωτού ωραρίου» στο Δημόσιο, καθώς όλα τα στοιχεία δείχνουν τη θετική συνεισφορά του όχι μόνο στο κυκλοφοριακό αλλά και στημείωση των εκπομπών των ρύπων. Ιδιαίτερο πρόβλημα θα προκύψει αν τελικά υιοθετηθεί η πρόταση για ωράριο 09.00-16.30.
H νοθεία στο πετρέλαιο είναι το μεγαλύτερο αγκάθι
Το μεγαλύτερο αγκάθι σε ό,τι αφορά την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα I.X. παραμένει - σύμφωνα με τις μελέτες του ΥΠΕΧΩΔΕ - ο έλεγχος της ποιότητας των καυσίμων και τα υψηλά ποσοστά νοθείας τους στην ελληνική αγορά.
«Οι νέοι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας πετρελαιοκινητήρες (EURO 4 και EURO 5) απαιτούν καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο 10 ppm», τονίζεται στις μελέτες. Σε αντίθετη περίπτωση, αν εφοδιαστούν με καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο μεγαλύτερη των 10 ppm θα υπάρξει αρνητική επίδραση στον κινητήρα (καταλύτης-παγίδα καπνού) με δυσμενή αποτελέσματα στις εκπομπές.
H τεχνολογία αυτών των πετρελαιοκινητήρων συνδυάζεται παράλληλα με αντίστοιχες κοινοτικές Οδηγίες που αφορούν τη βελτίωση της ποιότητας των καυσίμων. Έτσι, η ποιότητα του πετρελαίου κίνησης βελτιώνεται με μείωση της περιεκτικότητας του θείου σε 50 ppm υποχρεωτικά από 1/1/2005 και σε 10 ppm από 1/1/2009. Έτσι, μέχρι 1.1.2009 θα κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά δύο τύποι πετρελαίου κίνησης. Υποχρεωτικά πετρέλαιο κίνησης με περιεκτικότητα 50 ppm σε θείο και προαιρετικά πετρέλαιο κίνησης με περιεκτικότητα 10 ppm σε θείο. Είναι φανερό ότι εφόσον θα υπάρχουν στην αγορά δύο τύποι καυσίμων, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθεί κατά πόσον θα χρησιμοποιείται το ενδεδειγμένο καύσιμο σε σχέση με την τεχνολογία του πετρελαιοκινητήρα».
ΤΑ ΝΕΑ , 20/05/2006 , Σελ.: N25
Κωδικός άρθρου: A18541N251
ID: 519724