Ως γνωστόν 3 είναι οι βασικές παραλλαγές για την ανάρτηση ενός 4κίνητου.
1. Άξονας μπροστά-πίσω: Αποτελούσε για πάρα πολλά χρόνια την αυτονόητη επιλογή για ένα 4x4 και είναι σαφώς η καλύτερη λύση για καλό offroad. Βασική παραλλαγή το αν θα έχει σούστες ή ελατήρια. Άρχισε όμως να εγκαταλείπεται σιγά σιγά (για να μην πω γρήγορα γρήγορα) γιατί μειονεκτεί σημαντικά στην άσφαλτο (κυρίως σε άνεση). Λίγα 4κίνητα εφαρμόζουν πλέον αυτή τη λύση. Wrangler, Jimny (αλήθεια όταν θ' αντικατασταθεί θα έχει άραγε άξονα μπρος-πίσω?), LR Defender, Mercedes G, Nissan Patrol. (Ελπίζω να μη ξεχνάω κανένα)
2. Ψαλίδια μπρος-πίσω: Η σύγχρονη "μόδα". Τα 4κίνητα πουλάνε πλέον σ' ένα πολύ ευρύτερο κοινό, οι πλειοψηφία των οποίων ενδιαφέρεται για την καλή και άνετη on road κίνηση και καθόλου ή ελάχιστα για την off road. Η ανεξάρτητη ανάρτηση είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση και εφαρμόζεται πλέον από πάρα πολλά 4κίνητα. Μειονεκτεί σημαντικά στο off road και είναι πολύ κακή εώς απαράδεκτη σε δυνατότητες βελτίωσης. Μπορεί να πάρει λίγο ψήλωμα, αλλά για μεγάλες διαδρομές και κρεμάσματα ούτε κατα φαντασία.
3. Ψαλίδια μπρος - άξονας πίσω: Σύμφωνα και με τα παραπάνω, θα μπορούσε να φαντάζει ως η "χρυσή τομή". Ειδικά όταν είναι σωστά σχεδιασμένη, δίνει καλή on road συμπεριφορά και αρκετά καλή off road. Μπροστά έχει αναγκαστικά μικρές διαδρομές, μειονέκτημα στο off road, αλλά βοηθάει σε κρατήματα στην άσφαλτο. Πίσω έχει αρκετά καλή άρθρωση και ως ένα σημείο καλύπτει το πρόβλημα της μικρής άρθρωσης μπροστά. Φαίνεται λοιπόν ως καλή λύση και έχει βρει πολλές εφαρμογές (Land Cruiser, Terios, Pajero ως το 2000, Pinin, Cherokee KJ, Niva, Terrano, Trooper, Frontera, Vitara ως το 2006, Sorento, όλα τ' αγροτικά). Ενώ όμως δίνει καλό off road χαρακτήρα στο αμάξι, το περιορίζει σημαντικά σε θέματα βελτίωσης σε σχέση με κάποιο που έχει και μπροστά άξονα. Δεν μπορείς να πας σε μεγάλο ψήλωμα και μεγάλες διαδρομές ανάρτησης (μπροστά) γιατί σε περιορίζουν τα ψαλίδια και τελικά δεν έχεις μεγάλο όφελος σε βελτιώσεις σε σχέση με κάποιο που έχει παντού ψαλίδια.
Τελικά η λύση αυτή είναι η "χρυσή τομή" ή μήπως είναι λίγο απ' όλα και στην ουσία τίποτα....
Θα συνεχίσει να εφαρμόζεται από τις εταιρίες ή περνάμε σε μία εποχή που θα έχουμε κάποια λίγα καθαρά off road οχήματα με άκαμπτο μπρος-πίσω και όλα τ' αλλά θα είναι ψαλιδάτα?
Ποιά είναι η γνώμη σας?
Να παρατηρήσω επίσης ότι (αν δεν κάνω λάθος) η LR που είναι αρκετά πρωτοπόρος σε θέματα 4κίνησης, δεν έβγαλε ποτέ αμάξι με ψαλίδια μπρος - άκαμπτο πίσω. Παλιά είχαν όλα άκαμπτους και τα καινούργια έχουν παντού ψαλίδια. Απότομη αλλαγή είναι η αλήθεια....