Νέος στο forum εδώ, χρόνια όμως στο χώρο του 4Χ4 και σαν λάτρεις και σαν αγωνιζόμενος και σαν εισαγωγέας διαφορων Εταιριών ειδών αυτ/του, είπα να γράψω ορισμένα πράγματα γύρω από τα ελαστικά για 4Χ4 και ειδικά για τα αναγομωμένα που κάνουν δειλά δειλά την εμφάνιση τους και στην Ελλάδα ώστε να υπάρχει μια πρώτη ενημέρωση καθώτι βλέπω ότι πολύς λόγος γίνεται για αυτά.
Πράγματι υπάρχουν πέλματα, γόμες και πλαινές ενισχύσεις που δεν βρίσκεις σε λάστιχα 1ης κατασκευής. Το μειονέκτημα όμως είναι συνήθως το μεγαλύτερο βάρος τους άρα και μεγαλύτερη καταπόνηση της ανάρτησης.
Πράγματι χρησιμοποιούν σκελετούς ελαστικών από μεταχειρισμένα 1ης παραγωγής με αποτέλεσμα να υπάρχουν αμφιβολίες για την ποιότητα τους. Πλεονεκτούν όμως τα αναγομωμένα εκείνα ελαστικά που χρησιμοποιούν σκελετούς από 1 άντε 2 το πολύ Εταιριών 1ης κατασκευής. Αυτό τους δείνει το πλεονέκτημα να μπορούν τα εργοστάσια να τα ελέγχουν με ακτίνες laser πιο σωστά γιατί έχουν γνώση των ορίων αντοχής τους και έτσι είναι και πιο σωστή η υπόλοιπη διαδικασία καθώς το υλικό αναγόμωσης που "πέφτει" επάνω στο σκελετό έχει μηδαμινές διαφοροποιήσεις στη μάζα του κυρίως. Σκεφτείτε ότι τα πιο πολλά εργοστάσια αγοράζουν σκελετούς από όπου βρούν, οπότε ουσιαστικά μια τετράδα μπορεί π.χ. να είναι ένας σκελετός Goodrich, ένας KUMHO, ένας Μichelin και ένας COOPER. Σίγουρα όλοι οι παραπάνω κατασκευαστές δεν έχουν την ίδια ποιότητα. Αρα και το αναγομωμένο όσο και καλή επεξεργασία και αν δέχεται ξεκινά από διαφορετικά standards. Χαμηλότερα ή υψηλότερα.
Ενα ελαστικό αναγομωμένο ειδικά τύπου MUD αν ζυγιστεί θα έχει διαφορετικό βάρος με ένα ίδιο, ίδιας εταιρίας. Μη φανταστείτε τίποτα κιλά διαφορά αλλά η διαφορά είναι υπαρκτή. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα συχνές ζυγοσταθμίσεις αν δεν θέλουμε να έχουμε αυτό το ανεπαίσθητο τρεμούλιασμα στο τιμόνι (εφόσον αυτό δεν προέρχεται από ζάντα). Στο χώμα βέβαια όλα αυτά εξαφανίζονται.
Υπάρχουν αναγωμομένα ελαστικά με ISO για την ποιότητα και τη διαδικασία κατασκευής και άλλα που ακόμα δεν έχουν. Σίγουρα το ISO είναι μια προστασία για τον καταναλωτή που έτσι και αλλιώς θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα τα αναγωμομένα ελαστικά για Ι.Χ. και 4Χ4 πολύ σύντομα λόγω Κοινοτικής Οδηγίας ίδιας με αυτής που πρόκειται να ισχύσει και για τα αναγωμομένα των φορτηγών.
Οπως σε όλα τα ελαστικά έτσι και εδώ εγγύηση για το τι αγοράζετε δεν υπάρχει (εξαιρούνται διαφημιστικά τρικ : πχ 3-6-9-12 μήνες εγγύηση εφόσον ισχύει το α, το β, το γ και τρέχα γύρευε), οπότε καλύτερη πρόταση είναι να ρωτήσετε φίλους και γνωστούς που ήδη χρησιμοποιούν.
Μπορείτε να κάνετε όμως και εσείς ορισμένα "χαζά" αλλά χρήσιμα test. π.χ.
α) σε ξεζανταριμένο καινούργιο λάστιχο πιέστε το σε 3-4 διαφορετικές μεριές στο πλάι και κρίνετε αν έχει την ίδια σκληρότητα. Δηλαδή αν έχει πέσει ομοιόμορφα το υλικό αναγόμωσης. Ελέγξτε το εσωτερικό του σκελετού. Εχει αλλιώσεις που δείχνει ότι στη προηγούμενη ζωή του υπέφερε? Αναγράφει ημερομηνία κατασκευής και δείκτη ταχύτητας? Αναγράφει όπως ορίζει ο νόμος τη λέξη REMOULD? Η γόμα του σας φαίνεται πολύ μαλακή? τότε υπάρχει ο κίνδυνος γρήγορης φθοράς αλλά με πλεονέκτημα τη καλύτερη πρόσφυση.
β) σε ζανταρισμένο λάστιχο πάνω σε αυτ/το φίλου, δείχνει σημάδια ανομοιόμορφης φθοράς? αν ναι ρωτήστε μήπως αυτό συμβαίνει από πρόβλημα ευθυγράμμισης. Αλλιώς πρόβλημα ! Υπάρχουν σημεία στο πέλμα ή στα τακούνια που έχουν ξεκολλήσει? Υπάρχουν "καρούμπαλα" στο πλαι ή ακόμα χειρότερα πάνω στο πέλμα ανάμεσα στα τακούνια? Πρόβλημα !
Μη σαν ανησυχήσουν τριχοειδή σκισίματα στα πλαινά. Αυτά είναι συνήθως φθορές της τελικής στρώσης που πάνω της "πέφτουν" τα γράμματα κλπ. Ανησυχείστε μόνο για σκισίματα με κάποιο βάθος.
Τέλος εμπιστευθείτε καλύτερα τη γνώμη του φίλου σας και όχι του εισαγωγέα ή του καταστήματος που θέλει να κάνει τη δουλειά του.
Αυτά για αρχή !
Οσοι άλλοι γνώστες θέλουν μπορούν να με συμπληρώσουν ή να με διορθώσουν΄.
φιλικά
ATLASTEAM