Off-Road.gr

Θέματα Forums Αρχεία

  · Κεντρική σελίδα

Επιλογές
· Θέματα
· Κορυφαία άρθρα
· Αγγελίες
· Αναζήτηση

-------------------------
· Συζητήσεις - Forums
· Downloads
· Σύνδεσμοι
· Λέσχες
 


Web Links
  · NoraStudio.gr
· Motobet
· Nora Agapi - Photographer
· TheWorldOffRoad.com
· Νάουσα Ημαθίας
· Qashqai Club
· Η ιστοσελίδα των Μεθάνων
· Σύλλογος Τετρακίνησης Μαγνησίας
· JimnyClub.gr
· MotoRidersClub
 

 
Back to time: Προετοιμασία αυτοκινήτου για αγώνες αντοχής Trail Ride Raid

Rally Raid PreparationBack to  time
Το άρθρο ανέβηκε στο Off-Road.gr στις 29/08/2005
Οι κατηγορίες που αναφέρονται δεν υπάρχουν πλέον αλλά οι γενικές οδηγίες για την προετοιμασία του αυτοκινήτου συνεχίζουν να ισχύουν.


Οι αγώνες αντοχής 4Χ4 και μοτοσυκλετών φαίνεται ότι εδραιώθηκαν πλέον στην Ελλάδα.

Η ιδέα έγινε πραγματικότητα. Από το πρώτο – τότε παιχνίδι – του είδους που οργάνωσε το Off-Road.gr το Δεκέμβριο του 2003, τη «Σκοτεινή πλευρά της Πάρνηθας», μέχρι τη φετινή προκήρυξη Κυπέλλου Trail Ride Raid 2005, οι αγώνες αντοχής βρήκαν το δρόμο τους.

Η συνύπαρξη αναβατών και οδηγών, είναι απαραίτητο συστατικό για τους – πλέον αγώνες – αντοχής, μικρά ξαδελφάκια του γνωστότερου του είδους: Το Dakar.

Επικεντρώνοντας το θέμα του στα αυτοκίνητα σήμερα, το κείμενο που ακολουθεί, προσπαθεί να δώσει ένα βασικό μπούσουλα προετοιμασίας.
Πάμε;


Ο γενικός κανονισμός είναι ενιαίος για όλο το κύπελλο και ακολουθείται από όλες τις οργανώσεις που σέβονται τον εαυτό τους και τους αγωνιζόμενους.

Έχει εγκριθεί από την ΕΘΕΑ και δεσμεύει οργανωτές / συμμετέχοντες στα Trail Ride Raid.
Περιέχει όλες τις λεπτομέρειες που θα πρέπει να γνωρίζουμε για τους κανόνες του «παιχνιδιού».

Κατηγορίες
Θα ξεκινήσουμε από τις κατηγορίες οι οποίες είναι τρεις: Τα απλά 4Χ4, τα 4Χ4 Raid και τα 4Χ4 Rally.

Με απλά λόγια, στην κατηγορία 4Χ4 ανήκουν όλα τα τετρακίνητα βρίσκονται στην μορφή όπως παραδόθηκαν από τον κατασκευαστή.

Ελάχιστες επεμβάσεις επιτρέπονται, με πιο σημαντική από αυτές τη δυνατότητα αλλαγής αμορτισέρ / ελατηρίων χωρίς όμως να αλλάξουν τα σημεία στήριξης τους και ο αριθμός τους.

Ο στόχος είναι σε αυτή την κατηγορία να συμμετέχουν καθημερινά οχήματα, με ελάχιστο κόστος.


Rally Raid Rodopis - Raid ΡοδόπηςΣτην κατηγορία 4Χ4 Raid, ανήκουν όλα τα τετρακίνητα, που έχουν υποστεί βελτιώσεις σε σχέση με τη μορφή που είχαν όταν αυτά βγήκαν από το εργοστάσιο. Ουσιαστικά είναι η κατηγορία όπου ο ιδιοκτήτης τους, μπορεί να παρέμβει σχεδόν σε οποιοδήποτε σημείο, ώστε να το βελτιώσει προς την κατεύθυνση που θέλει.

Οι παραπάνω δύο κατηγορίες, συμμετέχουν στους αγώνες με στόχο να πλησιάσουν όσο πιο πολύ μπορούν τη ΜΩΤ που τους έδωσε ο οργανωτής, η οποία δεν μπορεί να είναι πάνω από 50χλμ/ώρα.




Τα Rally 4X4, ακολουθούν τις προδιαγραφές ασφαλείας FIA, με υποχρεωτική χρήση Roll Cage, καθισμάτων, ζωνών 4+ σημείων, συστημάτων πυρόσβεσης κ.α. ενώ είναι και τα μόνα που μπορούν να συμμετάσχουν στον αγώνα με στόχο τον απόλυτο χρόνο.

Ηθελημένα, με γνώμονα τις λεπτομέρειες που διέπουν την κατηγορία Rally 4X4, δεν θα αναφερθούμε πολύ σε αυτή.
Όποιος προγραμματίζει να ετοιμάσει ένα Rally 4X4 και χρειάζεται συμβουλές, μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μας ώστε να τον συμβουλέψουμε όσο γίνεται καλύτερα.

Οι κανονισμοί που διέπουν τη συγκεκριμένη κατηγορία είναι αρκετά εκτενής και δεν είναι ο στόχος αυτού του άρθρου να τους καλύψει.
Στα περισσότερα ζητήματα  που θα αναφερθούμε εδώ πάντως, καλύπτονται οι πρώτες απορίες και αυτής της κατηγορίας.




Rally d' Orient 2004Αγώνες αντοχής
Τα Trail Ride Raid, στόχο έχουν να δελεάσουν και να γνωρίσουν τους συμμετέχοντες στο όμορφο κόσμο των Rally Raid με το ελάχιστο δυνατό κόστος.

Πρόκειται για αγώνες, όπου τα οχήματα θα πρέπει να μπορούν να κινηθούν σε μεγάλες αποστάσεις, μέσα στη φύση και να αντεπεξέλθουν σε κάθε κατάσταση που μπορεί να παρουσιαστεί στη διαδρομή, συνδυάζοντας την προετοιμασία, τη στρατηγική, την αντοχή, την ταχύτητα και την πλοήγηση.  Κάτι σαν «γρήγορη» εκδρομή!

Δεν αρκεί κάποιος να είναι καλός, μεμονωμένα σε κάποια από τα προηγούμενα. Πρέπει το πλήρωμα να συνδυάζει ικανότητες σε όλα τα παραπάνω και μάλιστα στην κατάλληλη δόση ώστε να ανέβει στην κορυφή.

Δεν μπορεί να κερδίσει ο πιο «γρήγορος» αν χάνεται.
Ούτε και ο καλύτερος πλοηγός, αν δεν αντέχει. Χωρίς πλοήγηση άστο καλύτερα… και φυσικά χρειάζεται η κατάλληλη στρατηγική ώστε στο τέλος να κερδίσεις το παιχνίδι.






Συστήματα ασφαλείας

Πρώτο μας μέλημα σε κάθε περίπτωση είναι η ασφάλεια του πληρώματος, των άλλων συμμετεχόντων και φυσικά των υπόλοιπων ζωντανών και υλικών που βρίσκονται στη διαδρομή μας.

Ήδη ο κανονισμός, υποχρεώνει τους συμμετέχοντες να έχουν κάποιες διατάξεις ασφαλείας στα οχήματα τους. Ξεκινάμε από το βασικό:



competition fire extΠυροσβεστήρας
Θα πρέπει να έχουμε τουλάχιστον ένα χειροκίνητο πυροσβεστήρα, σταθερά τοποθετημένο με σύστημα ταχείας απελευθέρωσης, (ζιπάκια κ.α. απαγορεύονται) σε σημείο που να είναι προσβάσιμος από το πλήρωμα από τη θέση του  σύμφωνο με τις προδιαγραφές του κανονισμού.

Η καλύτερη λύση είναι η αγορά βάσεως με σύστημα ταχείας απελευθέρωσης, που πωλείται για αυτό το σκοπό στα καταστήματα αγωνιστικού εξοπλισμού και τοποθετείται μπροστά από το κάθισμα του συνοδηγού, στο πάτωμα πίσω από τα πόδια του.

Θα απαιτηθεί να κάνετε τέσσερις τρύπες 8 χιλιοστών στο πάτωμα του οχήματος, αλλά μην ανησυχείτε, δεν πρόκειται να πάθει τίποτα. Αργότερα μπορείτε να κλείσετε τις τρύπες με σιλικόνη.

Αν δε γνωρίζετε από υλικά πυρόσβεσης και δε θέλετε να ξοδέψετε πολλά, αγοράστε ένα πυροσβεστήρα 2 κιλών σκόνης ή μεγαλύτερο (αρκεί να ταιριάζει στις βάσεις που πήρατε!)
ΟΧΙ δεν κάνει ο σούπερ – ντούπερ πυροσβεστήρας που αγοράσατε από τη NASA και θεωρητικά με υλικό 1 κιλού κάνει ότι άλλοι με 5!

Κάντε τη ζωή σας εύκολη και τοποθετήστε σωστά τον κατάλληλο πυροσβεστήρα, για να μην τρέχετε λίγο πριν τον αγώνα για τον αγώνα!



Rally HelmetΚράνη
Η χρήση τους είναι υποχρεωτική στα 4X4 Rally και στα οχήματα που έχουν κλωβό ασφαλείας και μπορεί να έρθει σε επαφή το κεφάλι με τον κλωβό.

Στις υπόλοιπες περιπτώσεις η χρήση του κράνους είναι αμφιλεγόμενη.
Αρκετοί υποστηρίζουν ότι η ψευδαίσθηση ασφαλείας που προσφέρει μπορεί να σε κάνει να υπερτιμήσεις την θέση σου.
Επίσης, κάποιοι αναφέρονται στην ταλαιπωρία που υποβάλει το 1-1.5 κιλό βάρους του κράνους, πολλαπλασιαζόμενο από τις δυνάμεις επιτάχυνσης / επιβράδυνσης, τον αυχένα.

Ας το ξεκαθαρίσουμε: Σε κάθε περίπτωση η χρήση, ενός ΣΩΣΤΟΥ κράνους, σε συνδυασμό με ένα σύστημα ενδοσυνεννόησης, εξασφαλίζει το κεφάλι μας.

Όμως ένα κακό κράνος, χωρίς ενδοσυνεννόηση μπορεί να είναι χειρότερο από το τίποτα.

Με εξαίρεση την κατηγορία Rally, όπου τα κράνη πρέπει να είναι αναγνωρισμένα, στις άλλες κατηγορίες (τουλάχιστον για το 2005) αυτό δεν είναι απαραίτητο.

Αυτό σημαίνει ότι αν παρουσιαστείτε στον τεχνικό έλεγχο με ένα καλό κράνος (το πόσο καλό είναι θα το κρίνει o τεχνικός έφορος) δεν θα έχετε πρόβλημα. Καλύτερα αφήστε το κράνος τύπου «ξέρεις από βέσπα;» ή «δοχείο νυκτός» στο σπίτι!

Η ενδοσυνεννόηση θα βοηθήσει ουσιαστικά, ακόμα και χωρίς τη χρήση κράνους, για να μην γίνονται παρανοήσεις. Προτιμήστε κάποια καλή ενδοσυνεννόηση αναβατών.  Είναι οικονομικότερη και αποδίδει καλύτερα.




Roll CageΚλωβός ασφαλείας (Roll Bar / Roll Cage)
Στα αυτοκίνητα που βγαίνουν ανοικτά από το εργοστάσιο, χωρίς αψίδα προστασίας πληρώματος, είναι υποχρεωτική η χρήση Roll Bar.
Σε κάθε περίπτωση συνιστούμε Roll Cage. Στα 4Χ4 Rally η χρήση κλωβού ασφαλείας είναι υποχρεωτική.

Η εγκατάσταση Roll Bar ή ακόμα καλύτερα Roll Cage, είναι μια ιδιαίτερα τεχνική ιστορία και αρκετές φορές, επιφέρει αλλαγές στην εργονομία του πληρώματος.

Εφόσον αποφασίσουμε να προβούμε σε εγκατάσταση, η καλύτερη λύση είναι να ακολουθήσουμε κατά γράμμα τις οδηγίες τις FIA, χρησιμοποιώντας μόνο τα προτεινόμενα υλικά και διαστάσεις.

Αν και οποιοσδήποτε έμπειρος σιδηρουργός μπορεί να ακολουθήσει τις σαφείς οδηγίες της FIA και να κατασκευάσει τον κλωβό, καλύτερα να αποταθείτε σε κάποιο έμπειρο κατασκευαστή ή ακόμα καλύτερα να το παραγγείλετε έτοιμο, από κάποιο αναγνωρισμένο από τη FIA κατασκευαστή.
Σε κάθε περίπτωση η ανώτερη ποιότητα κατασκευής, εγκατάστασης και φινιρίσματος είναι ο στόχος σας.

Υπενθυμίζουμε ότι στην κατηγορία 4Χ4 και 4Χ4 Raid (εφόσον το αυτοκίνητο είναι κλειστού τύπου) τα Roll Bar / Roll Cage είναι προαιρετικά.



harnessΖώνες / καθίσματα
Στην κατηγορία 4Χ4, δε μπορείτε να αλλάξετε τις ζώνες και τα καθίσματα του κατασκευαστή με άλλα.

Αντίθετα στην κατηγορία 4Χ4 Rally, αυτή η αλλαγή είναι υποχρεωτική με αναγνωρισμένα.

Στην κατηγορία 4Χ4 Raid η αλλαγή αφήνεται στην επιλογή του πληρώματος, αλλά τη συνιστούμε ανεπιφύλακτα.

Επιλέξτε αναγνωρισμένα καθίσματα και ζώνες ασφαλείας προδιαγραφών FIA. Αξίζουν και το τελευταίο ευρώ!

Με τα καθίσματα και τις ζώνες, το σώμα σας θα στηρίζεται καλύτερα, χωρίς να χρειάζεται να «κρατιέται» ο οδηγός από το τιμόνι και ο συνοδηγός από το κάθισμα.

Έτσι θα οδηγείτε πιο ξεκούραστα, με μεγαλύτερη ευχέρεια και άνεση.

Rally seatΦροντίστε να σφίγγετε πάντα τις ζώνες πριν την εκκίνηση ώστε να μην υπάρχει κενό μεταξύ του ιμάντα και του στήθους σας.

Ο κοιλιακός ιμάντας πρέπει να σας συγκρατεί στα οστά της λεκάνης και όχι στη κοιλιά…. Αν έχετε πάρει κάποια παραπάνω κιλά στην περιοχή… ψάξτε τα λίγο παραπάνω.

Με καθίσματα ή / και ζώνες, θα έχετε την απόλυτη αίσθηση του οχήματος σαν οδηγός, ενώ ο συνοδηγός δεν θα χτυπιέται σαν τσουβάλι δεξιά, πάνω, κάτω, αριστερά σε κάθε ανωμαλία / στροφή  και θα κερδίζετε συνεχώς πολύτιμα δευτερόλεπτα.





Στήριξη αντικειμένων μέσα στο θάλαμο επιβατών
Με δεδομένο ότι μαζί μας κατά τη διάρκεια του αγώνα, μεταφέρουμε μέσα στο θάλαμο επιβατών, εργαλεία, ρεζέρβα, γρύλο κλπ όλα τα αντικείμενα θα πρέπει να είναι συγκρατημένα με ιμάντες ή βίδες στήριξής.
Θα ήταν κρίμα σε ένα απλό «έβγα» σε κάποιο σημείο, να σας έρθει η ζάντα κολάρο ή ο γρύλος στο κεφάλι!

Αν χρησιμοποιείτε κράνη, χρήσιμη θα αποδειχθεί μια θήκη συγκράτησης πίσω από τα καθίσματα, για τις απλές διαδρομές.

Ένα ελαστικό δίχτυ σαν αυτό που χρησιμοποιούν οι αναβάτες, θα μπορούσε να συγκρατήσει όλο τον έξτρα ρουχισμό στο πίσω μέρος, που αλλιώς θα περιφέρεται δεξιά και αριστερά.

Φροντίστε κάθε τι που θα μεταφέρετε μέσα στο αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια του αγώνα να έχει κάποιο σκοπό. Αφήστε τα παιχνίδια των παιδιών και το ψαροντούφεκο πίσω πριν την εκκίνηση.

Μη μεταφέρετε υπερβολικά εργαλεία! Δεν πάτε εκστρατεία!

Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής κινείται σε χωματόδρομους, ενώ αν χρειάζεται κάποιος έξτρα εξοπλισμός, η οργάνωση θα σας έχει ζητήσει να τον φέρετε μαζί σας.
Αφήστε τις σκάλες και τα άλλα παράξενα πίσω!

Η οργάνωση γενικά φροντίζει, ώστε για τα αυτοκίνητα να υπάρχει ανεφοδιασμός κάθε 150-200 χιλιόμετρα.
Δε πρέπει να μεταφέρετε κάνιστρα μέσα στο αυτοκίνητο για κανένα λόγο.

Φροντίστε να μην εγκαταστήσετε τίποτα που να εξέχει, έξω από τους προφυλακτήρες του οχήματος, ενώ αν αφαιρέσετε κάτι πχ την ρεζέρβα από την πίσω πόρτα για να την στηρίξετε καλύτερα μέσα στο αυτοκίνητο, φροντίστε να αφαιρέσετε και την βάση στήριξης.
Οι βίδες της, προεξέχουν και μπορεί να τραυματίσουν κάποιον αναβάτη που μπορεί να πέσει πάνω σας!

Αν έχετε βάση για τους προβολείς μπροστά στο αυτοκίνητο, φροντίστε ή να φοράτε τους προβολείς ή να έχετε αφαιρέσει και τη βάση τους.

Για κανένα λόγο δεν πρέπει να εξέχει ο εργάτης, η βάση στήριξης του ή τα ράουλα εκτός προφυλακτήρα.

Σημειώστε ότι εκτός και αν αγοράσετε κάποιο οικόπεδο στη διαδρομή, ο εργάτης δε θα σας χρειαστεί. Αν περισσεύουν τα ράουλα του, είτε αφαιρέστε τα ή χρησιμοποιείστε γλίστρα ή καλύψτε τα με ένα ενιαίο ελαστικό υλικό.

Ο αγώνας διεξάγεται σε δρόμους ανοικτούς στην κυκλοφορία και είναι σίγουρο ότι θα συναντήσετε / θα σας συναντήσουν μοτοσυκλετιστές. Ας είμαστε προσεκτικοί.



Cut out switchΓενικός διακόπτης ασφαλείας, ηλεκτρικού κυκλώματος
Χρησιμεύει για την ταχεία αποσύνδεση του ηλεκτρικού κυκλώματος και ταυτόχρονα σβήνει τον κινητήρα. Απαραίτητο για την προστασία από βραχυκυκλώματα / φωτιά












Co Pilot TerratripΣυστήματα πλοήγησης
Καμία προετοιμασία και όσο γρήγοροι και αν είστε δε μετράει αν πηγαίνετε προς λάθος κατεύθυνση!

Ένας καλός πλοηγός, είναι το Α και το Ω σε αυτούς τους αγώνες, αλλά και αυτός θέλει τα «εργαλεία» του.


Δρομόμετρο / Χιλιομετρητής ακριβείας
Ένας ρυθμιζόμενος χιλιομετρητής ακριβείας με γρήγορο μηδενισμό, αξίζει το βάρος του σε … χρυσάφι; Όχι πάντα!

Αν δεν υπάρχει οικονομικό θέμα, η καλύτερη επιλογή σας θα είναι κάποια από τα υποχρεωτικά όργανα που οφείλει να χρησιμοποιήσει ο οργανωτής για να μέτρηση τη διαδρομή.

Ο κανονισμός του 2005, αναφέρει ότι ο οργανωτής πρέπει να χρησιμοποιήσει χιλιομετρητές ακριβείας Terratrip, Midland, Branz, Touratech ή ICO, με αναφορά μέτρησης 10 μέτρων.

Διαλέξτε κάποιο μοντέλο των παραπάνω εταιριών και... βούρ.

Κάθε παραπάνω ένδειξη και ευκολία που προσφέρει ένα όργανο μπορεί να είναι θεμιτή, αλλά τα βασικά που πρέπει να έχει ένας καλός χιλιομετρητής είναι:

Midland rally computer- Εύκολη ρύθμιση μέτρησης
- Τουλάχιστον 1 ολικό και 1 μερικό χιλιομετρητή, αμφότεροι με γρήγορο μηδενισμό / διόρθωση
- Φωτισμό
- Καλό / κατανοητό βιβλίο οδηγιών. Τι να το κάνετε το διαστημόπλοιο αν δε γνωρίζετε πώς λειτουργεί;

Αν τα χρήματα δεν αρκούν, να ξέρετε ότι ακόμα και με ένα ποιοτικό κοντέρ ακριβείας ποδηλάτου θα κάνετε τη δουλειά σας με κάτω από 50 ευρώ.
Απλά θα χρειαστεί να επιμηκύνετε το καλώδιο και να κάνετε κάποια «πατέντα» για την τοποθέτηση, του αισθητήρα στροφών.

Τα όργανα μέτρησης παίρνουν σήμα από τη ντίζα του κοντέρ, το κιβώτιο, τα καλώδια του κοντέρ (αν είναι ηλεκτρονικό) ή και απευθείας από κάποιο κινούμενο άξονα του συστήματος μετάδοσης.

Προσοχή, δεν αρκεί να τοποθετήσετε κάποιο όργανο ακριβείας και να το ρυθμίσετε σε κάποιο «ιδανικό» χιλιόμετρο.

Ο συνοδηγός, πρέπει να εξοικειωθεί επαρκώς με τη χρήση του, ενώ πριν τον αγώνα επιβάλλεται η ρύθμισή του, στο «ιδανικό» χιλιόμετρο του οργανωτή.

Τίποτα δεν σας εξασφαλίζει ότι το «ιδανικό» του οργανωτή είναι το ίδιο με το δικό σας!

Σε κάθε περίπτωση η βάση με την οποία έγινε η καταγραφή του δρομοβιβλίου θα σας αναγκάσει να χρησιμοποιήσετε τη μέτρηση του οργανωτή.

Τονίζουμε ότι το όργανο αυτό χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τον πλοηγό και θα πρέπει να το τοποθετήσετε σε τέτοια θέση, που να μπορεί αυτός να έχει πρόσβαση με ευκολία από τη θέση του, δεμένος με τη ζώνη ασφαλείας.




GPSΔε θα τη βγάλω καθαρή με το GPS μου;
Όχι! Και αν κάποιος πωλητής προσπαθήσει να σας πείσει για το αντίθετο, ευχαριστήστε τον, ευγενικά και εξαφανιστείτε από το μαγαζί του!

1. Τα GPS, (προς το παρόν) δε υπολογίζουν με ακρίβεια τις υψομετρικές διαφορές. Για να το κάνω πιο λιανά, αν πάρετε το σούπερ – ντούπερ GPS σας και το τραβήξετε με ένα σχοινί από το ισόγειο της πολυκατοικίας σας στην ταράτσα, χωρίς να το μετακινήσετε οριζόντια, αυτό δε θα καταγράψει καμιά απόσταση!

ΟΚ σίγουρα δεν θα το κάνετε αυτό με το όχημα σας, αλλά φαντασθείτε ότι όσο εσείς ανεβοκατεβαίνετε στις πλαγιές, αυτό θα μετράει μόνο την οριζόντια διαφορά των σημείων και όχι την κάθετη. (Τελευταία κάποιες εξελιγμένες μονάδες προσπαθούν να ξεπεράσουν το πρόβλημα αυτό χωρίς όμως ουσιαστική επιτυχία).
Το αποτέλεσμα είναι ότι σιγά – σιγά θα χάνει μέτρα - και εσείς δε το θέλετε αυτό!

2. Το λογισμικό των GPS που βρίσκετε στο εμπόριο, δε σχεδιάστηκε με στόχο τα Rally Raid.
Ο μηδενισμός των μετρητών, συνήθως απαιτεί την πλοήγηση μέσω αρκετών menu και επιλογών.
Μέχρι να το κάνει αυτό ο πλοηγός ή θα συνεχίζετε στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα, χάνοντας μέτρα ή θα χάνετε πολύτιμα δευτερόλεπτα, σταματημένοι.

3. «Τρύπες» λήψης. Σε πολύ πυκνό δάσος, ακόμα και με εξωτερική κεραία ή κοντά σε κεραίες τηλεπικοινωνιών, τα GPS χάνουν σήμα.
Ανάλογα το λογισμικό που τρέχουν ή θεωρούν ότι σταματήσατε (ενώ εσείς πιθανόν να κινήστε) ή ότι συνεχίσατε με την ίδια κατεύθυνση και ταχύτητα, όσο τη στιγμή που χάθηκε το σήμα, (ενώ εσείς έχετε σταματήσει για… κατούρημα).
Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα είναι λάθος στη μέτρηση

4. Τα GPS υπολογίζουν την απόσταση με τη διαφορά από σημείο σε σημείο καθώς κινήστε θεωρώντας μια δεδομένη καμπυλότητα της γης.
Ο οργανωτής όμως έχει μετρήσει με όργανο ακριβείας, ρυθμισμένο στο «δικό» του ιδανικό χιλιόμετρο – ποιος σας είπε ότι αυτό ταιριάζει με το υπολογιζόμενο του GPS;

Δυστυχώς για τους παραπάνω λόγους αλλά και επειδή δεν υπολογίζουν τα ενδεχόμενα λάθη πλοήγησης / χασίματα που μπορεί να έχετε κάνει στη διαδρομή, δεν μπορείτε ούτε στη ΜΩΤ που δίνουν να βασισθείτε.

Γενικά το GPS, μόνο επικουρικό μπορεί να είναι - προς το παρόν -σε αυτούς τους αγώνες.

Καλύτερα σε κάθε περίπτωση να επενδύσετε τα χρήματα σας σε κοντέρ ακριβείας ή σε κάτι άλλο, πιο απαραίτητο.



Μπαλαντέζα (φως) συνοδηγού

Στα καταστήματα ηλεκτρικών αυτοκινήτου, πουλάνε εξαιρετικές μπαλαντέζες, που θα είναι απαραίτητες για να μπορεί να εργάζεται ο πλοηγός σε τυχόν νυκτερινές διαδρομές.
Πάντως και ένας φακός κεφαλής με led θα κάνει εξαιρετική δουλειά!



Πίνακες ΜΩΤ
Ένας πίνακας ΜΩΤ υπολογισμένος με ακρίβεια σε συνδυασμό με ένα καλορυθμισμένο χιλιομετρητή και ένα έμπειρο πλοηγό θα σας φέρει λίγο πριν τη νίκη.

Το μόνο που πρέπει να κάνει ο οδηγός, είναι να κρατά το αυτοκίνητο πάνω στο δρόμο – παιχνιδάκι σχετικά με τη δουλειά του πλοηγού.

Διαβάζοντας το εξαιρετικό άρθρο του cuspid σχετικά με τον υπολογισμό της ΜΩΤ και με τη βοήθεια ενός excel μπορείτε να «φτιάξετε» πίνακες για κάθε ταχύτητα.

Με τη βοήθεια του προ-υπολογισμένου πίνακα για δοθείσα ΜΩΤ, θα γνωρίζετε σε πόσο χρόνο πρέπει το όχημα σας να έχει καλύψει μια δεδομένη απόσταση.

Με σωστή χρήση, θα μπορέσετε να «μπαίνετε» με ακρίβεια δευτερολέπτου σε κάθε τουλίπα!




StopwatchΧρονόμετρο
Είναι απαραίτητο για να υπολογίζετε πόσο μπροστά / πίσω βρίσκεστε από τον βέλτιστο χρόνο που έχει υπολογίζει ο πλοηγός για κάθε σημείο.

Φάκελος αγώνα
Φροντίστε να υπάρχει ένας φάκελος με όλα τα έγγραφα που αφορούν τον αγώνα, την άδεια τέλεσης, τα ενημερωτικά δελτία, τον κανονισμό και τις εγκυκλίους του, καθώς και το πρόγραμμα του αγώνα, μαζί με ένα μπλοκ σημειώσεων, μερικά μολύβια και ένα κομπιουτεράκι.

Το φάκελο αυτό θα πρέπει να τον στερεώσετε σε ένα σημείο όπου ο πλοηγός θα μπορεί να έχει πρόσβαση δεμένος, ώστε να είναι τακτοποιημένα τα «εργαλεία της δουλειάς» του!






Βελτίωση οχήματος / αξιοπιστία
Μια από τις συναρπαστικότερες στιγμές του αγώνα, είναι ... πριν από αυτόν!
Είναι οι ώρες – μέρες – μήνες (ανάλογα το πάθος του καθενός) που αναλώνονται στην προετοιμασία του οχήματος για τον αγώνα.

Το καλό με τους αγώνες Trail Ride  Raid, είναι ότι η προετοιμασία που πραγματοποιούμε στα αυτοκίνητα μας, δε πάει χαμένη, όπως πχ η προετοιμασία για ένα αγώνα Trial 4X4.

Τα οχήματα μας, παραμένουν λειτουργικά και ασφαλή στην καθημερινή οδήγηση, μια και ουσιαστικά οι όποιες βελτιώσεις τα κάνουν πραγματικά καλύτερα, σε όλους τους τομείς, ασφάλεια, συμπεριφορά, αντοχή.

Ένα όχημα προετοιμασμένο σωστά για ένα αγώνα αντοχής, θα αποδώσει καλύτερα στην επόμενη εκδρομή στη φύση, χωρίς να μας επιβαρύνει στην καθημερινή χρήση!




Nissan Rally Raid Belgium DessoudeΑναρτήσεις
Τα πράγματα είναι απλά:
Όσο καλύτερο σύνολο εξασφαλίσετε τόσο ανετότερα, γρηγορότερα, μακρύτερα και ασφαλέστερα θα πάτε.

Μπορείτε να μείνετε στο «πακέτο» του εργοστασίου, αν το όχημα σας είναι καινούργιο και θέλετε να διασκεδάσετε για μια – δύο φορές.
Όμως αν αρχίσετε να κυνηγάτε θέσεις, θα πρέπει να εξασφαλίσετε το καλύτερο που μπορείτε να πληρώσετε, πάντα μέσα στα όρια της κατηγορίας σας.

Προσοχή!
Στους αγώνες Trail Ride Raid, δεν χρειάζεστε μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων και συστήματα «κρεμάσματος» τροχών.
Το αντίθετο μάλιστα. Το μέγιστο όριο διαδρομής είναι 300 χιλιοστά για άξονες και 250 για ανεξάρτητες αναρτήσεις.
Θέλετε  ένα σύνολο, πολύ παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιούν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα χωμάτινων rally.

Προτιμήστε ένα πακέτο με προοδευτικά ελατήρια που θα διατηρήσουν το αυτοκίνητο πολύ κοντά στο γνήσιο ύψος του και ένα σετ καλά αμορτισέρ αερίου.

Το άζωτο θα βοηθήσει στην ψύξη του λαδιού μέσα στα φυσίγγια. Η θερμοκρασία ανεβαίνει από τη συνεχή καταπόνηση στα ανώμαλα εδάφη και από κάποιο σημείο και πέρα η ανάρτηση «ουζάρει» και δεν «ακούει».

Double shock suspensionΑν τα χρήματα επαρκούν, προτιμήστε ένα πακέτο αμορτισέρ, με ξεχωριστό μπουκαλάκι αζώτου, πλήρως ρυθμιζόμενα (συμπίεση / επαναφορά) τα οποία θα πρέπει απαραίτητα να είναι επισκευαζόμενα.
Φροντίστε να αλλάξετε και το αμορτισέρ τιμονιού (όπου υπάρχει).
Στην κατηγορία 4Χ4 μέχρι εδώ μπορείτε να φτάσετε!

Αν συμμετέχετε στην 4Χ4 Raid, ξεκινήστε και πάλι με το πακέτο προοδευτικών ελατηρίων, όπως και παραπάνω, αλλά φροντίστε να αλλάξετε τα σημεία στήριξης, έτσι ώστε να χρησιμοποιείτε δύο αμορτισέρ σε κάθε τροχό.
Ακόμα και αν χρησιμοποιήσετε χαμηλότερης ποιότητας αμορτισέρ, το σύστημα θα δουλεύει καλύτερα.



Ευθυγράμμιση / Στήσιμο /Ενισχύσεις
Μην παραβλέψετε την επίσκεψη σε ένα έμπειρο μηχανικό ευθυγράμμισης, με γνώσεις στην προετοιμασία αγωνιστικών αυτοκινήτων Rally.

Περιγράψτε του, σε τι εδάφη κινούνται τα Trail Ride Raid και τονίστε του ότι σας ενδιαφέρει το κράτημα, η ουδέτερη προς υπερστροφική συμπεριφορά και η σταθερότητα σε σχετικά υψηλές ταχύτητες στο χώμα.

Ο μηχανικός, θα ελέγξει το σύστημα και θα σας πει που χρειάζονται διορθώσεις.

Suspension tuningΟι άξονες που χρησιμοποιούνται στα περισσότερα τετρακίνητα παλαιάς τεχνολογίας, μπορεί να προσφέρουν αξιοπιστία και αντοχή, αλλά περιορίζουν σημαντικά την εύκολη επέμβαση στις γωνίες τους.

Ευτυχώς αρκετά από αυτά, πλέον έχουν τουλάχιστον ανεξάρτητο σύστημα μπροστά. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι σαφώς πιο εύκολο το στήσιμο. Χαράς ευαγγέλιο  τα Trail Ride Raid, για τους κατόχους τετρακίνητου με ανεξάρτητη ανάρτηση μπροστά πίσω!

Στην κατηγορία 4Χ4 δεν μπορείτε να κάνετε πολλά, πέρα από τη φροντίδα να πατά το όχημα «ίσιο» στο έδαφος, να ανανεώσετε όλους τους ελαστικούς συνδέσμους με καινούργιους του εργοστασίου και να τοποθετήσετε μια ενισχυτική μπάρα θόλων (ανάλογα με το σημείο στήριξης των αμορτισέρ).

Στα 4Χ4 Raid όμως, ανάλογα και με το είδος της ανάρτησης που έχετε, μπορείτε να αντικαταστήσετε τους ελαστικούς συνδέσμους με άλλους aftermarket, σκληρότερους ( ή να κατασκευάσετε στον τόρνο από nylatron, αν δεν υπάρχουν) ή ακόμα καλύτερα να προχωρήσετε σε τοποθέτηση uniball σε όλες τις κλειδώσεις που αυτό είναι εφικτό.

Επίσης μπορείτε να αλλάξετε ουσιαστικά την φιλοσοφία λειτουργίας της ανάρτησης πχ από σούστες σε ελατήρια, αλλαγή σημείων στήριξης, προσθήκη / αφαίρεση / διαφοροποίηση αντιστρεπτικών κ.α., αν φυσικά υπάρχουν οι τεχνολογικές γνώσεις και η … όρεξη!

Τέλος μπορείτε να τροποποιήσετε / ενισχύσετε / κάνετε ρυθμιζόμενο οποιοδήποτε σημείο της ανάρτησης με στόχο την καλύτερη λειτουργία της και την αύξηση της αξιοπιστίας.


BF Goodrich G2 tyreΕλαστικά / τροχοί
Εδώ δεν ισχύει το «όσο μεγαλύτερο τόσο καλύτερα». Σε γενικές γραμμές προτιμήστε να παραμείνετε στις διαστάσεις του εργοστασίου.

Ο μόνος λόγος που μπορεί να σας κάνει να αλλάξετε διάσταση είναι να μην βρίσκετε ελαστικά του είδους που θέλετε για τον αγώνα. Αποφύγετε και τα πολύ μεγάλα προφίλ και τα πολύ φαρδιά πέλματα.

Με βάση ότι τις περισσότερες φορές η διαδρομή του αγώνα περνά από δασικούς δρόμους, θα προτιμήσετε ένα σετ all terrain ή τα λάστιχα του αυτοκινήτου.
Μόνο αν προβλέπεται πολύ λάσπη θα χρησιμοποιήσετε ελαστικά mud.

Στα 4Χ4 δεν επιτρέπεται η αλλαγή διάστασης ζάντας, κάτι που είναι ελεύθερο στα 4Χ4 Raid.

Δέσιμο ρεζερβών
Η καλύτερη λύση είναι να μεταφέρετε δύο ρεζέρβες μαζί σας.
Ακινητοποιήστε με ιμάντες ή με βιδωτό σύστημα που περνά από το κέντρο των τροχών.

Φυσικά πρέπει οι ρεζέρβες να έχουν ελαστικά με διαστάσεις σαν αυτές που φορά το όχημα!



QT Rock SlidersΠοδιές
Τα περισσότερα τετρακίνητα, βγαίνουν από το εργοστάσιο, με τα μηχανικά τους μέρη προφυλαγμένα. Αλλά περισσότερο και άλλα λιγότερο. Πάντα υπάρχει δυνατότητα για περαιτέρω προστασία.

Όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, θα παρατηρήσετε φθορά στα πλάγια του αυτοκινήτου, ακριβώς μπροστά και πίσω από τους τροχούς, ιδίως τους πίσω, που προέρχεται από πετραδάκια.
Ένα χοντρό αυτοκόλλητο στο χρώμα του αυτοκινήτου θα βοηθήσει και μπορείτε να το αλλάζετε, συχνά.

Ποδιές μπορούν να φτιαχτούν για τα κουτιά των διαφορικών στους άξονες, για το σύστημα διεύθυνσης και άλλα επίμαχα σημεία κάτω από το όχημα.

Προσοχή!
Μην παραβλέπετε ότι τα μηχανικά μέρη της μετάδοσης, κατά τη λειτουργία τους, ανεβάσουν θερμοκρασία και ψύχονται  μόνο από την επαφή με τον αέρα. Φροντίστε να μην περιορίζετε, την παροχή του, κάνοντας τρύπες στις ποδιές.

Rally Brakes
Φρένα

Πριν από κάθε αγώνα, ελέγξτε την κατάσταση των υλικά τριβής και των δίσκων / ταμπούρων και αντικαταστήστε ότι εξάρτημα έχει υποστεί φθορά.
Τα φρένα πρέπει να δουλεύουν τέλεια και το αυτοκίνητο να μην «τραβάει».

Με την πρώτη ευκαιρία αλλάξτε τα υλικά τριβής, με άλλα που αντέχουν σε υψηλότερες θερμοκρασίες.
Αλλάξτε το υγρό του κυκλώματος φρένων με άλλο, υψηλότερου σημείου βρασμού. Κάντε εξαέρωση στο κύκλωμα, πάντα πριν από κάθε αγώνα.
Για την κατηγορία 4Χ4, μέχρι εδώ μπορείτε να φτάσετε στην εξέλιξη των φρένων.

Στην κατηγορία 4Χ4 Raid, μπορείτε να επέμβετε πιο δραστικά στο κύκλωμα φρένων. Αλλαγές όπως, μεγαλύτεροι, αεριζόμενοι δίσκοι, άλλες δαγκάνες ελαφρύτερες, σωληνάκια υψηλής πίεσης «αεροπορικών» προδιαγραφών, ρυθμιστές πίεσης και άλλες αλλαγές, θα σας επιτρέψουν να αποκτήσετε αυτό το κάτι τι παραπάνω που χρειάζονται τα βαριά τετρακίνητα, όταν κινούνται γρήγορα.

ABS
Χρήσιμο στην βρεμένη άσφαλτο, πάγο και χιόνι, σε συνθήκες αγώνα όμως και όσο η εμπειρία του οδηγού ανεβαίνει, είναι επιζήμιο έως επικίνδυνο.  
Χωρίς αυτό θα μπορείτε να εκμεταλλευτείτε με τον καλύτερο τρόπο τα φρένα του αυτοκινήτου.

Η απενεργοποίηση του μπορεί να είναι από πολύ εύκολη έως σχεδόν αδύνατη.
Απευθυνθείτε σε ένα καλό ηλεκτρολόγο και ζητήστε του να σας τοποθετήσει ένα διακόπτη ώστε να μπορείτε να το ενεργοποιείτε / απενεργοποιείτε κατά βούληση, όποτε χρειάζεται.


Rally bonnet holdersΣυστήματα ασφάλισης καπό
Σίγουρα δε θα θέλατε να σας ανοίξει το καπό με 70 χιλιόμετρα, μετά από κάποιο γιαπ!.
Χρησιμοποιήστε συστήματα ασφάλισης με ασφάλεια που θα βρείτε στα καταστήματα πώλησης αγωνιστικού εξοπλισμού.

Αυτονομία
Η ελάχιστη αυτονομία που πρέπει να έχουν τα αυτοκίνητα σε αυτούς τους αγώνες είναι 200 χιλιόμετρα.
Αν το τετρακίνητο σας δεν τα καταφέρνει, κάπου έχετε κάνει λάθος στις προτεραιότητες βελτίωσης και έχετε αφήσει πίσω την αυτονομία!

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μεταφέρετε καύσιμο μέσα στο αυτοκίνητο!


Torsen Queife diffΜπλοκε διαφορικά
Μην πετάξετε τα χρήματα σας σε ένα 100% μπλοκε, το οποίο θα είναι άχρηστο σε αυτούς τους αγώνες, όπως είναι άχρηστο και στην καθημερινή χρήση.

Προτιμήστε ένα μπλοκε με δισκάκια με ποσοστό εμπλοκής από 25%-70% ή ακόμα καλύτερα ένα διαφορικό τύπου torsen, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και στο μπροστινό διαφορικό και αποδίδει κάτω από οποιοσδήποτε συνθήκες, βροχή, λάσπη, χιόνι, γρασίδι ακόμα και στην στεγνή άσφαλτο!

Θα αποφύγετε τα άχρηστα σπιναρίσματα στις στροφές και θα τοποθετείτε το αυτοκίνητο καλύτερα στο δρόμο, χρησιμοποιώντας με καλύτερο τρόπο την ισχύ του κινητήρα.




Engine tuningΚινητήρας / Μετάδοση
Για χάρη της αξιοπιστίας, το καλύτερο είναι να μην προχωρήσετε σε ουσιαστικές βελτιώσεις στον κινητήρα και στη μετάδοση.
Στην κατηγορία 4Χ4 έτσι και αλλιώς δεν επιτρέπεται από τον κανονισμό.

Στην 4Χ4 Raid, όμως, μπορείτε να προχωρήσετε σε μικρές βελτιώσεις, με ένα καλύτερο φίλτρο, διαφορετικές ρυθμίσεις στο καρμπυρατέρ για τα παλαιότερα, ή ρυθμιστή πιέσεως καυσίμου και αλλαγή χαρτογράφησης στα νεώτερα οχήματα με στόχο την λίγο καλύτερη αναπνοή.

Αν θέλετε να βελτιώσετε το μοτέρ, οι επιλογές σας είναι πολλές, αλλά κοστίζουν.
Αύξηση συμπίεσης, διαφορετικός χρονισμός, έμβολα, μπιέλες, βολάν κ.α. θα αυξήσουν την απόδοση του κινητήρα σας, αλλά ταυτόχρονα θα ανεβάσουν το σημείο των στροφών που αποδίδεται αυτή η ισχύς, κάτι που δεν είναι πάντα καλό.

Μερικές φορές, η καλύτερη βελτίωση θα είναι η αλλαγή του κινητήρα με μεγαλύτερο.

Προσοχή πάντως γιατί αμέσως μετά από βελτιώσεις αύξησης ισχύος, θα αρχίσουν τα προβλήματα μετάδοσης (κιβώτιο, δίσκος κλπ)






Race clutchΔίσκος συμπλέκτη
Αρκετές φορές θα αναγκαστείτε να χώσετε επαναλημένα «πατιναρίσματα», με δευτέρα – τρίτη, συνήθως σε προσπάθεια που χρειάζεστε κάτι παραπάνω, σε μια άμεση επιτάχυνση ή για να «ξεκολλήσετε» σε κάποια ανηφορική φουρκέτα.

Αυτό, σε συνδυασμό με κάποιες βεβιασμένες εκκινήσεις και τα βαριά αμαξώματα των τετρακίνητων, θα ξεφτιλίσει το υλικό του δίσκο σας, σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ένας αγωνιστικός δίσκος, θα κάνει το ξεκίνημα πιο απότομο, αλλά θα φθείρεται πολύ πιο δύσκολα και δε θα σας αφήσει σε κάποιο κακό κόλλημα που θα του πίνεται το αίμα!




Land Rover PodsΠροβολείς
Σε περίπτωση που ο αγώνας έχει και νυκτερινά κομμάτια, καλό είναι να χρησιμοποιήσετε τουλάχιστον ένα ζευγάρι καλούς προβολείς.

Αν αναλογιστείτε ότι η ταχύτητα παίζει αρκετά μεγάλο ρόλο σε αυτούς τους αγώνες, η βέλτιστη λύση είναι μια τετράδα. Δύο βάθους και δύο διαθλαστικούς για τις στροφές.

Προσοχή στην τοποθέτηση ώστε να μην εμποδίζουν την κυκλοφορία του αέρα στο ψυγείο του αυτοκινήτου.

Αποφύγετε την τοποθέτηση τους στην οροφή, μια και θα βρεθούν εκτεθειμένα στα κλαδιά.  Προτιμήστε την τοποθέτηση με ειδική βάση στο καπό.

Πλήρες σέρβις
Ένα πλήρες σέρβις, πριν τον αγώνα είναι κάτι που πρέπει να προσφέρετε στο αυτοκίνητο σας.

Λάδια / φίλτρο αέρα-λαδιού – βενζίνης / Ψυγείο – κολάρα / Έλεγχος αλλαγή υγρών φρένων – εξαέρωση / Ηλεκτρικά – μπαταρία / Συμπλήρωση νερού στο δοχείο καθαρισμού του παρμπρίζ / Σύσφιξη συστήματος ανάρτησης και διεύθυνσης / Γενικός οπτικός έλεγχος, πρέπει να περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστο στο πρόγραμμα.

Καθαριότητα
Η καθαριότητα των μηχανικών μερών, παίζει σημαντικό ρόλο, στην πρόληψη των βλαβών και την εύκολη επισκευή τους.

Η καθαριότητα του θαλάμου επιβατών και ένα περιποιημένο εξωτερικό, δεν θα ανεβάσει την απόδοση του αυτοκινήτου, αλλά έχει αποδειχθεί ότι κάνει πάντα, λίγο πιο περήφανο το πλήρωμα του!




Έτοιμοι;
Ανατρέχοντας ξανά στις παραπάνω παραγράφους, συνειδητοποιήσαμε δύο πράγματα:
Α. Ίσα που αγγίξαμε το θέμα προετοιμασία
Β. Στα μάτια ενός αρχάριου όλα αυτά μπορεί να φανούν βουνό!

Δεν πρέπει όμως!
Αν είστε αρχάριος, πάρτε το αυτοκίνητο σας, εξοπλιστείτε με τον απαραίτητο πυροσβεστήρα και ελάτε να γνωρίσετε τους πραγματικούς αγώνες αντοχής του κυπέλλου Trail Ride Raid. Τα υπόλοιπα θα έρθουν σιγά-σιγά, αν σας αρέσει το παιχνίδι!
 
Με αυτό το άρθρο, προσπαθήσαμε να κάνουμε μια πρώτη προσέγγιση,  με γνώση  του αντικειμένου και στόχο να προσφέρουμε μερικές  βασικές οδηγίες και όχι απλώς να γεμίσουμε τις γραμμές της οθόνη σας με χαρακτήρες.

Φυσικά ποτέ δεν μπορείς να το παρακάνεις με την προετοιμασία και απλώς αγγίξαμε επιφανειακά κάποια θέματα, με στόχο να σας παρακινήσουμε να εμπλακείτε προσωπικά, στη συναρπαστική διαδικασία της προετοιμασίας του αυτοκινήτου σας, για τους αγώνες αντοχής.

Για την συμπλήρωση του άρθρου και με τις δικές σας προτάσεις / απορίες ανοίξαμε σχετικό θέμα και στο forum!

[ Σπύρος Κατσιμαλής ]


Φωτογραφίες: Αρχείο Off-Road.gr

Mercedes Rally Raid G Wagen

 



More articles

 

 


 


 
Επιλέξτε γλώσσα

ΑγγλικήΕλληνική
 


 
Google
 



[ Page created in 0.024040 seconds. ]